Inleiding
- Het merendeel van de baten en lasten in deze begroting is structureel geraamd.
- Hierdoor wijkt de meerjarenbegroting 2020-2022 nauwelijks af van de Begroting 2019.
- Om goed te kunnen beoordelen wat de meerjarige uitkomsten van de begroting zijn, moeten de incidentele baten en lasten in de begroting zichtbaar worden gemaakt.
- Hiervoor is een overzicht gebruikt dat de provincie Gelderland hanteert bij de beoordeling van de begroting.
- Het saldo van de meerjarenbegroting wordt gecorrigeerd met de incidentele baten en lasten en het structureel nieuw beleid dat na 2019 in gang wordt gezet.
- De uitkomst daarvan geeft de budgettaire positie weer.
Bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | -4.145 | -573 | -764 | -556 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 4.145 | 573 | 764 | 742 |
Begrotingssaldo na bestemming | 0 | 0 | 0 | 187 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | -249 | 24 | 0 | 0 |
Structureel begrotingssaldo (budgettaire positie) | -249 | 24 | 0 | 187 |
Conclusie
Uit dit overzicht blijkt dat de meerjarenbegroting na eliminatie van de incidentele baten en lasten in de 2019 negatief is.
De septembercirculaire grijpt sterk in op onze financiële positie (resp. € 664.000 nadelig in 2019, € 523.000 in 2020 en € 550.000 in 2021). Zonder deze financiële bijstellingen zou de budgettaire positie structureel positief zijn.
Om te komen tot een sluitende begroting voor 2019 zijn alle activiteiten waar nog geen contractuele verplichtingen voor zijn aangegaan tegen het licht gehouden. Deze discussie is over de hele begroting gevoerd. Dit betekent dat er voor ons geen schotten zijn rondom het Sociaal Domein en dat het Sociaal Domein bijdraagt in de oplossing van het tekort. Dit heeft onder andere tot een lagere storting in de reserve Sociaal domein geleid.
Dit betekent ook dat de discussie over de invulling van de taakstelling Sociaal Domein vanaf 2020 integraal zal worden gevoerd. De bijdrage vanuit het Sociaal Domein in het tekort 2019 houdt wel in dat de buffer ten aanzien van de taakstelling met ingang van 2020 is beperkt. Dit vergroot de noodzaak om snel met maatregelen te komen om de taakstelling in te vullen.
Voor de begroting 2020 en 2021 is de “opgave duurzaam financieel evenwicht” opgenomen. Richting de Perspectiefnota 2019 doorlopen we samen een traject. Daarmee moeten we komen tot keuzes die ertoe leiden dat onze taken structureel passend zijn bij onze gemeente en onze portemonnee. Want alle bestaande taken blijven uitvoeren, dit op de huidige manier blijven doen, het structureel ontwikkelen van de organisatie, én ook nog nieuwe taken uitvoeren, is niet haalbaar.
Deze maatregelen bepalen we op basis van onze strategie. Dit houdt in dat we, met het oog op onze samenleving, de afweging maken of taken dóór anderen, mét anderen of zélf moeten worden uitgevoerd.
Specificatie incidentele baten en lasten
Een specificatie van de incidentele baten en lasten in de meerjarenbegroting is te vinden in de volgende tabel.
Incidentele baten en lasten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Cofinanciering masterplan Airbornemuseum | 50 | |||
Stimulering / handhaving MKB | 21 | 24 | ||
Glasvezel buitengebied | 45 | |||
Totaal incidentele lasten | 116 | 24 | ||
Verkoop Groeneweg | -300 | |||
Verkoop opbrengst grond | -65 | |||
Totaal incidentele baten | -365 | |||
Totaal incidentele baten en lasten | -249 | 24 | 0 | 0 |
In de volgende tabel zijn de overige stelposten binnen onze begroting te vinden.
Overige stelposten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Onvoorziene uitgaven | 165 | 165 | 165 | 165 |
Stelpost vervangingsinvesteringen reservering vrijval rente en afschrijving) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 165 | 165 | 165 | 165 |