Verbonden Partij
Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)
1. Algemene informatie
Doel
Regionale samenwerking doelgroepenvervoer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
De raad heeft op 15 september 2015 ingestemd met het voornemen tot deelname in een op te richten bedrijfsvoeringsorganisatie voor het regelen van het doelgroepenvervoer en in overleg met de betreffende regiogemeenten starten met de voorbereidingen voor de oprichting hiervan
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen (door fusie van Zevenaar en Rijnwaarden nog 18)
Belang Renkum
gezamenlijk uitvoering geven aan het verzorgen van doelgroepenvervoer
Vertegenwoordiging Renkum
de gemeente wordt vertegenwoordigd door de portefeuillehouder doelgroepenvervoer Leonie Rolink. Marinka Mulder vervangt haar zonodig.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
In zijn vergadering van 30 januari 2018 heeft het college besloten, net als zes andere gemeenten in het gebied, het leerlingenvervoer nog niet onder te brengen bij AVAN.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Zie 3.1
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
In maart 2018 is er, na een jaar rekenen, een nieuwe verdeelsleutel vastgesteld, die voor o.a. Renkum positief uitpakt. Om de daaruit voortvloeiende voor- en nadelen gelijkmatiger te verdelen is een aflopende solidariteitsafspraak gemaakt, voor 2017, 2018, 2019. In mei 2018 zijn ook de begroting 2017 en 2018 vastgesteld. Mede door het vele rekenwerk en het geven van uitleg hierover, overschrijden de kosten van de samenwerkingsorganisatie BVO DRAN in 2018 de begroting. Deze kosten worden voor 2019 niet geraamd.
Een in september 2018 vastgesteld knoppenplan geeft plannen aan, waarmee gepoogd wordt een verlaging van de kosten van het vervoer te realiseren.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
nb
nb
nb
nb
nb
2020
nb
nb
nb
nb
nb
2021
nb
nb
nb
nb
nb
2022
nb
nb
nb
nb
nb
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Er zijn nog verschillende onzekerheden die bij de vervoersorganisatie liggen, die invloed kunnen hebben op de hierboven gegeven cijfers.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De gegeven cijfers zijn nog onzeker
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Medio 2019 moet er regionaal besloten worden of de contracten met de Regiecentrale en de vervoerders al dan niet verlengd worden. Dan wordt eveneens naar de gemeentelijke samenwerking gekeken. Om deze strategische keuzes te kunnen maken, wordt er in Q4 2018 een beslisdocument opgesteld, waarin mogelijkheden, ontwikkelingen en verwachtingen worden aangegeven.
.Verbonden Partij
BVO De Connectie (Intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie)
1. Algemene informatie
Doel
Een belangrijke aanleiding voor de Gemeente Renkum om de bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie op te richten is dat door het samenwerken met de gemeenten Arnhem en Rheden we onze bestuurskracht kunnen vergroten. We gaan er vanuit dat door het bundelen van de uitvoeringstaken in De Connectie we (voorlopig) een zelfstandige gemeente kunnen blijven. De Connectie vermindert namelijk onze kwetsbaarheid op bedrijfsvoeringsgebied en levert minimaal dezelfde kwaliteit tegen minimaal 4 procent lagere kosten. Ook vergroot De Connectie de kansen voor medewerkers van de drie gemeenten, omdat zij bij de bedrijfsvoeringsorganisatie meer doorgroeimogelijkheden hebben.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling, om precies te zijn een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).
Datum oprichting
1 maart 2016
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden.
Belang Renkum
- De portefeuillehouders bedrijfsvoering van de drie gemeenten vormen het bestuur van De Connectie. De leden van het bestuur hebben ieder één stem. Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen, met uitzondering van een aantal specifiek in de gemeenschappelijke regeling genoemde situaties.
- Het financiële aandeel van de gemeente Renkum bedraagt (op basis van het Bedrijfsplan 2017-2020) 10,1 procent.
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Rolink vertegenwoordigt Renkum in het bestuur van De Connectie.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De Connectie voert voor ons de uitvoeringstaken behorende bij ICT, inkoop & aanbesteding, facilitaire zaken & frontoffice, documentaire informatievoorziening, personeels- & salarisadministratie, financiële administratie, verzekeringen, belastingen, basisregistraties en secretariaat.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De belangrijkste voorwaarde voor het financiële succes van De Connectie is het harmoniseren van processen, het standaardiseren van de werkwijze en verregaande digitalisering.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
De inbreng van de drie gemeenten is totaal ruim €36.000.000 per jaar. Met de gemeentelijke inbreng in beeld is ook direct de taakstellende opgave van De Connectie duidelijk. Immers, De Connectie staat ervoor om zo snel mogelijk de processen en systemen te standaardiseren en te harmoniseren om in 2020 op een kostenniveau uit te komen dat tenminste vier procent lager ligt.
Om het totaal financieel effect van de vorming van De Connectie in beeld te brengen, is ook het effect op de begroting van de drie gemeenten in kaart gebracht. Hier spelen drie effecten, namelijk de kosten van relatiebeheer (ook wel demandmanagement genoemd), het bedrijfsbureau en de frictiekosten. Samen met het transitiebudget van €4.400.000 moeten deze kosten worden terugverdiend binnen De Connectie. Op basis van de gegevens uit het Bedrijfsplan 2017-2020 van De Connectie en de transitieplannen van de gemeenten is het totaal van de incidentele lasten begin 2021 terugverdiend. Voor Renkum ligt de terugverdienperiode voor de transitie- en frictiekosten naar verwachting in 2023, omdat de kosten van relatiebeheer en bedrijfsbureau relatief zwaarder doorwerken in de Renkumse begroting.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
€ 464.000
€ 7.820.000
€ 0
€ 3.967.000
€ 0
2020
€ 309.000
€ 6.980.000
€ 0
€ 3.887.000
€ 0
2021
€ 155.000
€ 6.140.000
€ 0
€ 3.539.000
€ 0
2022
€ 0
€ 5.580.000
€ 0
€ 3.539.000
€ 0
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Voor het oprichten van De Connectie zijn de belangrijkste risico’s inzichtelijk gemaakt. Dit betreft:
- Kwaliteit. De kwaliteit van de dienstverlening neemt in de periode na de start van De Connectie in het begin op onderdelen af. Dit is echter gebruikelijk bij de start van nieuwe samenwerkingen, omdat er een nieuwe situatie ontstaat waaraan iedereen moet wennen.
- Kansen. Het risico bestaat dat kansen voor de medewerkers onvoldoende worden ingevuld. Dat wil zeggen, dat er uiteindelijk onvoldoende doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden voor ze zijn.
- Kosten. Het risico bestaat dat de begrotingsdoelstellingen niet behaald worden, waardoor mogelijk de gestelde besparingsdoelen niet worden bereikt. Hiermee wordt specifiek gedoeld op de financiële doelstelling voor ICT. Een mogelijk gevolg hiervan is dat het terugverdienen van de transitiekosten evenals de besparing van minimaal vier procent onder druk komen te staan.
- Kwetsbaarheid. Het risico bestaat dat doordat taken overgedragen zijn aan De Connectie en er daarbij geknipt is in werkprocessen kwetsbare functies binnen onze gemeente ontstaan.Voor deze risico’s zijn beheersmaatregelen beschreven. Voor de eerste vier jaar (tot en met 2020) is een post onvoorzien (van €163.000 per jaar) opgenomen in de begroting van de Connectie om de eerste risico’s op te vangen. Boven dit bedrag komen de financiële effecten bij de gemeenten terecht.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
Risicomanagement is een integraal onderdeel van de planning- en controlcyclus van De Connectie om risico's vroegtijdige te signaleren, deze te voorkomen dan wel te beheersen. De uitvoering van het risicomanagement is een samenspel tussen de eigenaren van De Connectie, de controlerend accountant en De Connectie zelf.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De Meerjarenprogrammabegroting 2019-2022 van De Connectie bevat meerdere winstwaarschuwingen wat betreft de haalbaarheid van de opdracht om de werkprocessen te harmoniseren, standaardiseren en digitaliseren. Daarbij wordt de aankondiging dat we over de financiële consequenties hiervan nog worden geïnformeerd. De mogelijkheid bestaat dus dat De Connectie de besparingsdoelen niet behaalt of dat terugverdienperiode voor ons langer wordt. Ondanks deze uitdagingen is ons advies om de samenwerking te continueren. We gaan er vanuit dat we in goed overleg met De Connectie en de twee andere gemeenten gezamenlijk tot een goede oplossing voor de financiële uitdagingen kunnen komen.
Verbonden Partij
Eurregio Rijn-Waal
1. Algemene informatie
Doel
Op basis van grensoverschrijdende samenwerking streven naar een sterke economische, sociale en maatschappelijke positie van de Euregio Rijn-Waal. Daarbij richt de Euregio zich op de volgende werkvelden:
- Grensoverschrijdende ruimtelijke ordening en verbetering van de grensoverschrijdende infrastructuur.
- Grensoverschrijdend toerisme en samenwerking binnen het MKB en technologieoverdracht.
- Landbouw, plattelandsontwikkeling, milieubescherming.
- Kwalificering en arbeidsmarkt. Ontwikkeling van een geïntegreerde arbeidsmarkt, samenwerking op het gebied van beroepsopleiding.- Communicatie tussen burgers en overheid, samenwerking
tussen sociale en medische zorginstellingen.Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling op basis van een internationale overeenkomst met een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam: Euregio Rijn-Waal.
Datum oprichting
Renkum is toegetreden bij raadsbesluit van 27 januari 2010.
Vestigingsplaats
Kleve
Deelnemende partijen
Deelnemers zijn Nederlandse en Duitse gemeenten, de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, regionale overheden en overige publiekrechtelijke lichamen in het grensgebied rondom de Rijn, de Waal en de Maas.
Belang Renkum
Renkum heeft 3 stemmen in de Euregioraad.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester Schaap is in 2018 toegetreden tot het dagelijks bestuur van de Euregioraad.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
In 2020 is in de Rhein-Waal-Regio grensoverschrijdende samenwerking vanzelfsprekend. Er zijn nieuwe, duurzame sociaaleconomische grensallianties gelegd (ook cross-over) waarin overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en het maatschappelijk middenveld informatie uitwisselen en nauw samenwerken. Bedrijfsleven, kennisinstellingen, overheden en het maatschappelijk middenveld weten elkaar in alle sectoren grensoverschrijdend te vinden. Zij profiteren van elkaars kennis en netwerken en beantwoorden samen de vraagstukken van de toekomst. Men ziet elkaar niet langer als concurrent maar als partner.
De structuurfondsen vormen een van de hoofdpunten van de Europese begroting. Voor de periode 2014-2020 is doelstelling 2 de 'bevordering van de regionale ontwikkeling ter bevordering van de concurrentiekracht' en doelstelling 3 'de Europese territoriale samenwerking' voor Renkum van belang. Uit een door de EU-commissie gemaakte analyse van de EU-begroting blijkt dat de doelstelling van Europese samenwerking overeind blijft, maar ook dat de projecten meer resultaatgericht moeten zijn. De Euregio volgt deze ontwikkelingen op de voet.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
N.v.t.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
N.v.t.
3.2 Financieel overzichtJaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
1.381.614
0
52.717
8.050
2020
1.434.331
0
28.734
8.050
2021
1.463.065
0
-9.143
8.050
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
N.v.t.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
Stukken in het kader van de begrotingscyclus worden naar de gemeenten gestuurd. De Euregio-raad neemt daarover besluiten. De gemeente ontvangt de jaarverslagen van de Euregio.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in Euregionaal verband werpt zijn vruchten af voor de Renkum, o.a. door deelname aan projecten zoals E-bus 2020 en het project op het gebied van biodiversiteit.
Verbonden Partij
Gelders Archief
1. Algemene informatie
Doel
Het beheren van (oude) archiefbescheiden en collecties
Rechtsvorm
gemeenschappelijke regeling (Regeling Regionaal Historisch Centrum “Gelders Archief”)
Datum oprichting
Raadsbesluit toetreding: 5 maart 2002
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeente Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en het Rijksarchief Gelderland.
Belang Renkum
Renkum heeft één stem in het AB
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester A.Schaap vertegenwoordigt behalve Renkum ook Rheden en Rozendaal in het algemeen en het dagelijks bestuur, dat om redenen van vermindering van bestuurlijke last uit dezelfde personen bestaat.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Het Gelders Archief is een betrouwbare partner voor het beheren van de collecties (zowel fysiek als digitaal) van en voor zijn publieke en particuliere relaties. Door optimalisering van de toegankelijkheid van de collectie, draagt het bij aan een transparante overheid en aan kennisverspreiding over het verleden van Gelderland.
GA beheert archiefbescheiden ouder dan twintig jaar. GA fungeert als inspecteur van onze archieven en controleert of wij op de juiste wijze met documenten (digitaal en fysiek) omgaan en of de bewaaromstandigheden (fysiek kelder en digitaal met software) goed zijn.
Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Het GA heeft te maken met een verregaande digitalisering. Voor het optimaal kunnen bedienen van de klanten zijn extra investeringen noodzakelijk. Daarnaast wordt door het GA deelgenomen aan de landelijke ontwikkelingen voor de inrichting van een E-depot. Deze ontwikkeling is onvermijdbaar. Aanvullende financiering daarvoor is nodig.2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Tekst.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Door de economische situatie is het mogelijk dat bezuinigingen vanuit de rijksoverheid of deelnemende gemeenten van invloed zijn op de financiële situatie.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
nb
nb
nb
nb
nb
2020
nb
nb
nb
nb
nb
2021
nb
nb
nb
nb
nb
2022
nb
nb
nb
nb
nb
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen/ risicobeperkende maatregelen
Vanaf de oprichting had het GA jaarlijks een structureel tekort. Sinds 2013 boekt GA een positief bedrijfsresultaat op basis van de structurele lumpsum en inkomsten.
Vanaf 2013 wordt er – gelet op dit positieve resultaat- gewerkt aan de opbouw van het weerstandsvermogen.4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
Tekst.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Het Gelders Archief (GA) is belast met een deel van de beheerstaken. Eén van de belangrijkste taken is het beheren van de blijvend te bewaren archiefbescheiden in de door het GA aangewezen archiefbewaarplaats(en). Daarnaast heeft het GA een toezichthoudende en adviserende rol ten aanzien van de overige (vernietigbare) archiefbescheiden. Dit toezicht wordt uitgevoerd door de archivaris (de directeur van het GA). De archivaris houdt als het ware toezicht op het dagelijks (archief)beheer door de teamleiders en het Team ICT & Informatiebeheer. De archivaris voert daartoe jaarlijks controles uit op belangrijke archiefonderdelen en rapporteert hierover aan het college.
Advies: samenwerking continuerenVerbonden Partij
Gemeenschappelijke Regeling Onderwijszaken (GRO)
Regionale Samenwerkingsovereenkomst Volwasseneducatie en MGR
Op het gebied van onderwijs wordt regionaal samengewerkt (GRO) door een aantal gemeenten op de uitvoering van leerplicht. Daarnaast zijn er twee taken die door Arnhem als contactgemeente worden uitgevoerd, te weten uitvoering kwalificatieplicht en Regionaal Meldpunt en Coördinatie voortijdig schoolverlaten (RMC). Tot slot is momenteel ook Volwassenen educatie (Ve) onderdeel van deze regionale samenwerking. Met het treffen van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Centraal Gelderland Sociaal Domein (MGR), is in 2018 de beweging gemaakt om ook onderwijszaken als module onder deze MGR te hangen. Daaronder vallen dan w de uitvoering van Leerplicht (waaraan wij niet deelnemen) en de contactgemeente taken zoals hierboven genoemd, maar niet Volwassenen educatie. Volwassenen educatie blijft uitgevoerd worden in samenwerking maar is in een samenwerkingsovereenkomst Volwasseneducatie vastgelegd. De GRO is ontbonden.
Verbonden Partij
Sociaal domein centraal Gelderland (MGR)
1. Algemene informatie
Doel
Samenwerking binnen het sociaal domein op uitvoerend niveau bereiken op diverse deelgebieden binnen de regio Gelderland. Deze samenwerking heeft tot doel meer samenhang en doelmatigheid in de samenwerking tussen de gemeenten te realiseren.
Met een (modulair in te vullen) gemeenschappelijke regeling krijgt de samenwerkende regio een formele entiteit met rechtspersoonlijkheid.Rechtsvorm
Wet gemeenschappelijke regelingen openbaar lichaam (Modulaire Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland)
Datum oprichting
2017
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar
Belang Renkum
Op basis van inwoneraantal (Renkum 7%)
Vertegenwoordiging Renkum
Marinka Mulder
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De MGR is opgebouwd uit modules. Vanaf 2018 zijn dit de modules Inkoop sociaal domein, Onderwijszaken en Werkgevers servicepunt. Gemeente Renkum neemt deel aan Inkoop en 2 submodules van Onderwijszaken (kwalificatieplicht en RMC). Gemeente Renkum heeft geen beleid aan de MGR overgedragen.
Het bestuur van de MGR kan bestuurscommissies in het leven roepen die specifiek belast zijn met de inhoudelijke aspecten van een module in voorbereidende zin, waarover het AB dan besluit.2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De MGR vanaf 2018 een beheersgedeelte, de module inkoop sociaal domein, de module Onderwijszaken en de module WSP. Vanaf 01-01-2019 zal de module Werkbedrijf (voorheen Presikhaaf) aan de MGR zijn toegevoegd. Ten opzichte van 2018 zijn er geen significante ontwikkelingen dan wel ombuigingen te melden.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Er zijn geen nadere ontwikkelingen te melden.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
€0
€0
€0
€121.000
€0
2020
€0
€0
€0
€121.000 +infl.
€0
2021
€0
€0
€0
€121.000 +infl.
€0
2022
€0
€0
€0
€121.000 +infl.
€0
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De kosten voor de module inkoop worden gevormd door de uitvoering van de inkoop en een relatief deel van de overhead (naar rato verdeeld over de modulen).Wijzigingen worden via de bestuurscommissies voorgesteld aan het algemeen bestuur en via de begroting doorgevoerd nadat deze zijn voorgelegd voor een zienswijze aan de raden. De vaststelling is op basis van 3/4 stemmen voor. De module heeft geen weerstandsvermogen.
Voor deelname aan de module onderwijszaken dragen wij niet bij, omdat het alleen de activiteiten uit hoofde van RMC en VSV betreft en deze worden uitgevoerd door de contact gemeente Arnhem die hiervoor van het rijk ook de middelen ontvangt.4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De kosten die zijn gemoeid met de MGR betreffen die van de uitvoering van de opdracht. Er zijn geen middelen voor het volume van de inkoop zorg die naar de MGR vloeien. Via het DB, AB en de BC'sen op basis van de Wgr heeft het bestuur invloed op uitvoering en begroting.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking is functioneel. De risico's zijn door de wijze waarop de kostenverdeling is georganiseerd op basis van toerekening de kosten aan de modules van deelname laag. De samenwerking is met name van belang in het kader van terugdringen van bureaucratie op het gebied van inkoop SD voor de aanbieders.
advies: continuerenVerbonden Partij
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
1. Algemene informatie
Doel
Het verminderen van kwetsbaarheid en het verbeteren van de kwaliteit van de vergunningverlening, toezicht en handhaving tegen lagere kosten (dan verhoudingsgewijs de huidige)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
Raadsbesluit tot toetreding 26 september 2012
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
10 gemeenten rondom Arnhem (incl. Arnhem) en de provincie Gelderland.
Belang Renkum
ODRA is een platvorm van bestuurlijke afstemming
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Joa Maouche maakt deel uit van het Algemeen Bestuur en zit mede namens Doesburg, Rheden en Rozendaal in het in het Dagelijks Bestuur.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
De ODRA voert voor de gemeente Renkum taken op het gebied van de Wet milieubeheer bouwtaken en de juridische APV taken uit.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van de omgevingsdienst op 5 juli 2018 is besloten om voor 2018 en 2019 over te gaan op afrekening op urenbasis. Hiermee wordt de tot nu toe gehanteerde inputfinanciering voor milieutaken verlaten.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
In 2018 en 2019 wordt ook voor milieutaken afgerekend op basis van de daadwerkelijk gemaakte uren. Dit heeft tot gevolg de gemeente alleen betaalt voor werkzaamheden die voor Renkum zijn uitgevoerd. Het is echter wel lastiger om dit vooraf precies te begroten.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
791.000
n.v.t.
61.000
1.354.000
0
2020
niet bekend
n.v.t.
niet bekend
niet bekend
0
2021
niet bekend
n.v.t.
niet bekend
niet bekend
0
2022
niet bekend
n.v.t.
niet bekend
niet bekend
0
Bij niet GR-en alleen 2019.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De partijen zijn gezamenlijk eigenaar en opdrachtgever.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De gemeenteraad kan ten aanzien van de ontwerpbegroting van de ODRA een zienswijze naar voren brengen bij het Dagelijks Bestuur van de ODRA. Deze zienswijze wordt, voorzien van een reactie, samen met de begroting aangeboden aan het Algemeen Bestuur van de ODRA. De wethouder van Renkum is lid van zowel het AB als het DB.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking continueren, en daarbij voortdurend aandacht blijven vragen voor een goede dienstverlening richting inwoners.
Verbonden Partij
Regio Arnhem Nijmegen (GO Arnhem Nijmegen City Region)
Doel
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen wordt door de voormalige gemeenten van de Stadsregio samengewerkt op een aantal beleidsterreinen (duurzaamheid, economie, mobiliteit en wonen). Het Gemeenschappelijk Orgaan richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Daarnaast werkt zij aan een regionale energie strategie, zoals van elke regio in Nederland vereist.
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
De Stadsregio is in 2006 opgericht als opvolger van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Openbaar Lichaam Arnhem Nijmegen van 1995. In 2015 is de nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld: de GO Regio Arnhem Nijmegen.
Vestigingsplaats
N.v.t.
Deelnemende partijen
GO Regio Arnhem Nijmegen: 18 gemeenten rondom de steden Arnhem en Nijmegen.
Belang Renkum
GO Regio Arnhem Nijmegen: besluitvorming ligt op lokaal gemeentelijk niveau. Het overleg in regioverband is in het kader van afstemming tussen de deelnemers.
Vertegenwoordiging Renkum
Jasper Verstand en Joa Maouche als vertegenwoordiger van de portefeuillehoudersoverleggen namens Renkum.
Agnes Schaap als vertegenwoordiger in het bestuur van het GO namens Renkum.Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Gemeenten in het samenwerkingsverband blijven zich inzetten voor een aantrekkelijke, goed bereikbare en internationaal concurrerende regio. Een regio die aantrekkelijk is voor inwoners en waar bedrijven en instellingen willen investeren en die gezamenlijk werk maakt van duurzaamheid.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Als speerpunten gelden de versterking van het beeld van een regio, die één economisch geheel vormt en het versterken van de concurrentiepositie van de regio. Ook de bereikbaarheid is daarbij belangrijk. Dat is de reden waarom is gekozen voor het construct van de Triple Helix. In deze samenwerking worden doelen gerealiseerd door middel van een strategische uitvoeringsagenda die zal worden uitgewerkt in concrete projecten. In de Stichting Economic Board Regio Arnhem Nijmegen krijgt de samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen structuur. Per inwoner is hiervoor € 1 gereserveerd.
Vanuit het rijk is aan elke regio de opdracht gegeven om in een Regionale Energiestrategie de bijdrage van de regio aan de nationale klimaatdoelen te formuleren. In 2019 zal dit vorm en inhoud krijgen. Dit vraagt om een zorgvuldig proces met diverse stakeholders en belangen. Vandaar dat een procesbegeleider en stuurgroep wordt aangesteld.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
De financiële bijdrage aan het GO wordt verhoogd met €0,30 per inwoner ten behoeve van de secretariële ondersteuning van de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen (PFO's). Momenteel dragen de voorzitters van de PFO's zorg voor hun eigen ondersteuning en dragen deze gemeenten de lasten hiervan. Om een toekomstbestendige organisatie te hebben voor facilitering van de regionale samenwerking en de 4 PFO'S en te kunnen voldoen aan de ambities van de regio, heeft de Kring van Gemeentesecretarissen aangegeven dat er een effectieve ondersteuning moet komen van de bestuurders en het ambtelijk platform. De kosten hiervoor dienen collectief gedragen te worden op basis van het inwonertal.Met het verzoek om de kosten voor de secretaris van de Regio ook collectief te dragen (€0,08 per inwoner) is door de gemeenteraad van Renkum in mei 2018 niet ingestemd. De gemeenteraad heeft de Regio verzocht om deze kosten binnen de bestaande begroting op te vangen.
Aangezien de regionale meerderheid wel heeft ingestemd met een extra bijdrage van €0,08 per inwoner voor de bijdrage van de secretaris van de Regio, heeft het college van B&W besloten deze bijdrage toch op te nemen in de begroting.
Voor het proces van de RES en regionale routekaart is afgesproken dat elke gemeente €0,41 per inwoner bijdraagt en dat de provincie dit bedrag verdubbelt. De bijdrage is voor 2018 én 2019. Deze bijdrage komt ten last van het uitvoeringsbudget klimaat en energie.Financiële bijdrage
2018
2019
Bijdrage per inwoner
€1,50
€1,88
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
nb
nb
nb
nb
nb
2020
nb
nb
nb
nb
nb
2021
nb
nb
nb
nb
nb
2022
nb
nb
nb
nb
nb
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
n.v.t.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
N.v.t.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Het oprichten van het GO Regio Arnhem Nijmegen laat zien dat voor voortzetting van regionale samenwerking, zij het op een bescheidener schaal en in een lichte vorm, voldoende draagvlak bestaat. De samenwerking binnen het GO is ín 2017 geëvalueerd en uit de evaluatie is gebleken dat de samenwerking in de basis voldoet aan de wensen en verwachtingen van de partnergemeenten en stakeholders.
Verbonden Partij
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
1. Algemene informatie
Doel
Behartiging van de belangen en uitvoering van de hieraan verbonden taken op het gebied van hulpverlening bij ongevallen en rampen, openbare veiligheid en volksgezondheid
Rechtsvorm
gemeenschappelijke regeling
Datum oprichting
3 maart 2011 (gewijzigd bij raadsbesluit nr. 9)
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemende partijen
16 gemeenten in het gebied Midden Gelderland incl. regio West-Veluwe Vallei of Foodvalley
Belang Renkum
Renkum heeft in het AB één stem, net als de andere deelnemers. Besluiten betreffende de begrotingen en de jaarrekeningen worden genomen op basis van gewogen stemrecht.
Vertegenwoordiging Renkum
Burgemeester en wethouder Leonie Rolink hebben zitting in
Algemeen bestuur (= regionaal college hulpverlening).
De bestuurscommissie veiligheid en gezondheid kent grotendeels dezelfde samenstelling als het AB. De burgemeester en de portefeuillehouder zijn in hun kwaliteit van leden van het algemeen bestuur ook lid van deze bestuurscommissieWat doet de verbonden partij voor Renkum
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden zet op efficiënte wijze haar middelen in voor een optimale waarborging van de kwaliteit van het leven, in casu de veiligheid en de gezondheid, van de inwoners van het verzorgingsgebied. De dienst is dé wettelijk aangewezen hulpverleningsorganisatie op het terrein van brandweer, volksgezondheid en rampen
VGGM zorgt voor de gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden wat betreft het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen, het organiseren en coördineren van ambulance-hulpverlening, het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, het bevorderen van de totstandkoming van collectieve preventie (volksgezondheid) en de continuïteit daarvan, de afstemming tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg, de uitvoering van collectieve preventie betreffende infectieziekten en ter zake van de gezondheidsrisico’s voor jeugdigen. Daarnaast draagt de VGGM zorg voor de uitvoering van de taken inzake melding huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig Thuis).
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Bevolkingszorg
Aandachtspunt is de rampenbestrijding & crisisbeheersing inclusief brandweer en de geneeskundige hulp die daarbij nodig is. De gemeentelijke inzet bij crises en rampen noemen we bevolkingszorg. Daarvoor is een voorstel ingediend door de Veiligheidsregio Gelderland Midden om hierop met alle gemeenten gezamenlijk op in te zetten om het kwaliteitsniveau te versterken. Daarvoor volgt een voorstel dat in 2020 tot een verhoging van de inwoner bijdrage gaat leiden van € 0,45 cent per inwoner (van € 0,15 cent per inwoner naar € 0,60 cent per inwoner). Dit betekent een absolute verhoging van afgerond € 14.000,00. In 2019 wordt dit bedrag opgevangen binnen de begroting van de VGGM zelf. Daarnaast moeten we als gemeente daarin bepalen hoe we zelf daar goed op in blijven zetten en aanhaken c.q. op de gezamenlijke inzet die in het voorstel is afgesproken.Wet Publieke Gezondheid (WPG)
Het ministerie publiceert periodiek een richtinggevende beleidsbrief. De regio heeft op basis daarvan een regionale nota geformuleerd die onze gemeente als basis voor de lokale uitvoering heeft vastgesteld. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van infectieziekten, Jeugdgezondheidszorg 0-18, preventieve ouderengezondheidszorg, psycho-sociale hulpverlening bij ongevallen en rampen, prenatale voorlichting en gezondheid van vluchtelingen.Veilig Thuis
Veilig Thuis is het meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld. Zij voeren triage uit op de melding en dragen zorg voor de inzet van hulp en ondersteuning, geven opdracht voor een onderzoek door de Raad van de Kinderbescherming of schalen af naar gemeenten, zodat het sociaal team hulp en ondersteuning kan inzetten. Vanaf 1 april 2017 maakt VT onderdeel uit van de VGGM in de vorm van een stichting.Tijdelijke wet ambulanceZorg (vervalt op 1 januari 2021)
Voor VGGM zijn de navolgende zaken van belang:- naleven van een meerjarenbegroting waarin een gestage krimp van het budget moet worden verwerkt;
- voldoen aan de prestatienorm m.b.t. responsetijd en aanrijdtijd.
Jeugdwet
In het kader van versterken van preventie Jeugd zijn bij de GGD vanaf 2017 twee (parttime) gedragswetenschappers ondergebracht. Zij dragen bij aan de verbinding tussen VGGM, Sociaal Team, onderwijs en huisartsen in het kader van triage jeugd GZ.VIRA
De coördinatie van de Verwijs Index Regio Arnhem (VIRA), verwijspunt voor zorgmeldingen jeugd die anoniem bij elkaar worden gebracht, is tevens bij de VGGM onder gebracht.Wet Maatschappelijke Ondersteuning
In het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 is de directeur Publieke Gezondheid van de VGGM aangewezen als toezichthoudend ambtenaar voor zowel het calamiteitentoezicht als het kwaliteitstoezicht.Wet Kinderopvang
In deze wet is het kwaliteitskader voor de kinderopvang verder uitgewerkt evenals het toezicht van de gemeente daarop met de bijbehorende handhavingsmogelijkheden. De GGD (van VGGM) is de wettelijk verplichte toezichthouder.Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO)
De brandweer (VGGM) adviseert ons bij omgevingsvergunningen bouwen, (tijdelijke) omgevingsvergunningen brandveilig gebruik en gebruiksmeldingen maar ook (brandveiligheid) bij evenementen. De brandweer controleert jaarlijks alle bedrijven met een omgevingsvergunning brandveilig gebruik of gebruiksmelding. Wij zijn verantwoordelijk voor de administratieve en juridische verwerking van de adviezen.
De rollen en verantwoordelijkheden zijn per taakonderdeel uitgewerkt in gezamenlijk vastgestelde protocollen. Via periodiek werkoverleg wordt gestuurd op kwantiteit en kwaliteit (verbetering) op openbare orde zaken te vergroten.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
In de voor begroting 2019 zijn geen beleidsmaatregelen opgenomen. Alleen de compensatie van de loon- en prijsstijging is conform de vastgestelde methodiek verwerkt.
Bij het opstellen van de begroting voor 2019 is er geen of onvoldoende zicht op het beleid van het Rijk en op nieuwe beleidsinitiatieven van gemeenten. In maart 2018 hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. Dat heeft geleid tot collegeakkoorden voor de periode 2018-2022. De collegeakkoorden van de nieuwe gemeentebesturen bieden de gelegenheid het beleid van gemeenten te vertalen naar VGGM. VGGM zal daartoe na de zomerperiode van 2018 in nauwe samenspraak met beleidsambtenaren een meerjarig perspectief schetsen. Het kan zijn dat dat leidt tot aanpassingen in de begroting voor 2019. Een eventuele wijziging van de begroting kan in oktober 2018 worden voorgelegd aan het Algemeen Bestuur.3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
niet bekend
niet bekend
0
2.476.000
0
2020
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
2021
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
2022
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
Bij niet GR-en alleen 2019.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Een groot deel van de bijdrage aan VGGM wordt bepaald door de inwonersbijdrage. Afgesproken is dat de VGGM de inwonerbijdrage incidenteel mag verhogen als het weerstandsvermogen van de VGGM onvoldoende hoog is.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De opsomming van beleidsmatige ontwikkelingen is onderverdeeld in twee onderdelen, te weten: wettelijke ontwikkelingen en branche ontwikkelingen. VGGM wil de verschillende kansen en risico’s voor gemeenten in beeld brengen om hen zo in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te kunnen nemen.
De beleidsmedewerkers van de betrokken gemeenten trekken in adviserende zin gezamenlijk op.
De beleidsadviseur veiligheid en de directeur brandweer van de VGGM voeren periodiek overleg.
Ontwerp-begroting
De raad heeft zijn zienswijze op de ontwerpbegroting 2019 gegeven.
Advies hierop wordt voorbereid door zgn ‘kopgroep’, de financiële experts van de grote gemeenten.5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in de veiligheidsregio is bij wet opgelegd (derhalve is uittreden geen overweging).
De beleidsdoelen moeten op efficiënte (kosteneffectieve) wijze worden gehaald. De ambtelijke advisering is daarop ingesteld.
Advies: samenwerking continuerenVerbonden Partij
Coöperatie WeHelpen UA
1. Algemene informatie
Doel
Bemiddelen van vraag en aanbod op gebied van informele hulp en ondersteuning door middel van website waarop inwoners en organisaties hulp kunnen vragen, aanbieden en organiseren.
Rechtsvorm
Coöperatie U.A.
Datum oprichting
6 september 2012
Vestigingsplaats
Breda
Deelnemende partijen
Oprichters: Achmea, Bureauvijftig, CZ, Menzis, PGGM, Rabobank, Caretakers, VitaValley.
Aantal leden is in vier jaar gegroeid naar meer 130. Groeiverwachting positief.Belang Renkum
Gemeente is lid van de coöperatie.
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Rolink vertegenwoordigt de gemeente in de algemene ledenvergadering
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Elkaar helpen eenvoudiger en vanzelfsprekender maken
Lidmaatschap van Wehelpen sluit aan op de uitgangspunten van het sociaal beleid van de gemeente zoals geformuleerd in de kadernota sociaal beleid. Het versterken van eigen verantwoordelijkheid van inwoners en versterken van buurtkracht en een veerkrachtige samenleving staat hierin centraal. Wehelpen biedt de mogelijkheid dat mensen onderling hulp kunnen vragen en hulp kunnen organiseren in hulpnetwerken. Het ondersteunt zo deze uitgangspunten.
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De gemeente Renkum is voorjaar 2015 lid geworden van de coöperatie Wehelpen. Na de implementatie-fase waarvoor een externe procescoördinator werd ingehuurd is wehelpen vanaf medio 2017 overgedragen aan en ondergebracht bij Renkum voor elkaar.
De lokale wehelpen-site is hetzelfde gebleven. Via de lokale wehelpen-website www.wehelpen.nl/renkum kunnen inwoners elkaar hulp bieden en hulp vragen.
De site voorziet ook in een monitoringsinstrument waarmee maandelijks wordt bijgehouden hoeveel gebruikers, hulpvragen, hulpaanbiedingen en matches er zijn.
De wehelpensite is ook gekoppeld aan de site Sterk Renkum die vanaf februari 2018 actief is geworden.
Begin 2018 is Renkum voor elkaar ook gestart met een project om een extra impuls te geven aan gebruik en bekendheid van wehelpen in de gemeente Renkum. Er is onder andere een supportteam geformeerd met vrijwilligers die wehelpen actief promoten en inwoners helpen die hulp willen vragen of bieden.
Begin 2019 wordt geëvalueerd wat deze extra impuls heeft opgeleverd en wordt bekeken of de middelen die wij hieraan besteden in verhouding staan tot de resultaten die dit oplevert.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2019
n.t.b.
n.t.b.
n.t.b.
11.000
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Onbekend
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
ALV, Bestuur met onafhankelijk voorzitter, Raad van Advies aanwezig. De gemeente neemt uitsluitend deel aan de ALV en heeft en beoogt geen positie in het Bestuur of Raad van Advies.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Verbonden Partij
Afvalcombinatie De Vallei (ACV)
1. Algemene informatie
Doel
Het inzamelen en transporteren van huishoudelijke afvalstoffen en het exploiteren van een afvalaanbiedstation
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap met werkmaatschappijen in de vorm van besloten vennootschappen (holdingstructuur)
Datum oprichting
Raadsbesluit toetreding: 31 januari 2001
Vestigingsplaats
Ede
Deelnemende partijen
Gemeente Wageningen, Renkum, Ede en Veenendaal
Belang Renkum
Renkum heeft net als de andere aandeelhouders één stem in de AvA
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
Opdrachtgevende gemeenten, bedrijven en particulieren ontzorgen op het gebied van afval en reinigen en te opereren als de logische, regionale samenwerkingspartner
De ACV houdt zich met uitvoeringszaken bezig. Afstemming tussen afvalbeleid en –uitvoering is geborgd in het periodieke overleg tussen ACV en gemeente, zowel ambtelijk als bestuurlijk
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Het afvalscheidingspercentage moet in 2018, op grond van het coalitieakkoord 2014-2018 (Veranderend Renkum), omhoog naar 75%. Door de landelijke overheid is ingezet op een afvalscheiding van gemiddeld maximaal 100 kg ongescheiden restafval per persoon per jaar in 2020. In 2025 daalt dit gewicht mogelijk tot 35 kg. Deze doelstelling past in wat wordt genoemd de ‘circulaire economie’, die erop is gericht zoveel mogelijk ‘afvalstoffen’ als grondstof weer in te zetten.
In januari 2016 heeft de raad ingestemd met het afvalbeleidsplan 2016-2020. Hierin zijn maatregelen voorgesteld om het gewenste scheidingspercentage van 75% in 2018 te behalen. Onder de noemer ‘ontdek de waarde van afval’ is in 2017 zowel een financiële- als een serviceprikkel in het leven geroepen voor te verbranden restafval. Inwoners zijn gefaciliteerd met 2 verschillende kliko’s (gft+e en restafval). Daarnaast is de inzamelfrequentie gewijzigd. Hoogbouwbewoners kunnen met de milieupas terecht bij ondergrondse containers. De eerste resultaten van het jaar 2017 laten een positief beeld zien voor wat betreft het scheidingspercentage. In de tussentijdse evaluatie van over de eerste 4 maanden van 2017 is vermeld dat het scheidingspercentage op 77% ligt, voor heel 2017 ligt het percentage uiteindelijk op 78%.
Vanaf september 2017 is gestart met een wekelijkse inzameling van PMD. Dit omdat het aanbod van PMD sinds 2017 drastisch is toegenomen. Een punt van aandacht is de kwaliteit van het aangeleverde PMD. Met enige regelmaat leidt dit tot PMD-vreemd product. Dit heeft tot gevolg dat soms vrachten PMD bij de verwerker worden afgekeurd. Het Renkumse PMD wordt bij Attero in Wijster gesorteerd.3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Uitgangspunten voor de operationele begroting worden jaarlijks afgestemd met de opdrachtgever, gevolgd door een financiële vertaling. Daarbij worden tarieven geïndexeerd conform de afspraken, terwijl verwerkingstarieven jaarlijks worden beoordeeld. Naar verwachting zullen in 2019 buiten indexatie en de verwerkingskosten slechts beperkte aanpassingen plaatsvinden in de opdrachten vanuit gemeente Renkum.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2018
€ 11.113.000
€ 22.235.000
€ 478.920
€ 2.965.643
€ 81.866
2019
De begroting van de ACV-groep is per november 2018 beschikbaar
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De oude zgn. ‘prioriteitsaandelen’, waarvan Renkum, Wageningen en Ede er aanvankelijk één hadden en waaraan het stemrecht in de AvA was gekoppeld zijn als uitvloeisel van de toetreding van Veenendaal vervallen. Met de toetreding van Veenendaal zijn de aandelen gesplitst (nominaal € 1,-), en tevens zijn de prioriteitsaandelen omgezet in gewone aandelen. Vervolgens is in artikel 32 van de Statuten bepaald dat alle cruciale besluiten in de AvA slechts genomen kunnen worden met algemene stemmen (unanimiteit). Elke gemeente/ aandeelhouder heeft dus één stem.
Afhankelijk van het bedrijfsresultaat en de bestemming die aan de winst wordt gegeven, ontvangt de gemeente jaarlijks dividend. Wanneer de solvabiliteit voldoet aan het gestelde criterium (30 procent) wordt extra dividend uitgekeerd.4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De aandeelhoudende gemeenten hebben periodiek overleg met de controller van de ACV. In dit overleg worden de begrotingen, jaarstukken etc. besproken. De portefeuillehouder wordt met de adviezen van de financiële consulenten/ controllers gevoed.
Daarnaast is er twee keer peer jaar overleg met de commissaris (door Renkum en Wageningen gekozen).5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De ACV is een goed functionerend en renderend bedrijf, getuige de jaarlijks uitkering van een behoorlijk dividend. Deze uitkering staat echter onder druk door een mogelijke invoering van Vennootschapsbelasting voor uitvoerders van overheidstaken.
Advies: aandeelhouderschap continueren.Verbonden Partij
BNG Bank
1. Algemene informatie
Doel
De BNG voorziet in zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening en biedt zo toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector. De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Rechtsvorm
naamloze vennootschap
Datum oprichting
1914
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
Gemeenten, provincies, Staat der Nederlanden, waterschappen en andere openbare lichamen
Belang Renkum
0,16 % (89.739 van totaal 55.690.720 aandelen)
Vertegenwoordiging Renkum
Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt de gemeente in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Wat doet de verbonden partij voor Renkum
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.) Gelet op de wijze waarop BNG Bank het openbaar belang behartigt, zien wij ons aandelenbezit in BNG Bank als een duurzame belegging.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Over 2017 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 393 miljoen (2016: EUR 369 miljoen). Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018.
3.2 Financieel overzicht
Jaar
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Bijdrage van Renkum
Bijdrage aan Renkum
2017*
4.953.000
135.041.000
393.000.000
0
227.040
* Meest recente informatie betreft de jaarrekening 2017.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De gemeente heeft 89.739 aandelen, destijds aangekocht voor (omgerekend) € 2,50. BNG keert jaarlijks dividend uit.
Het door BNG Bank uitgegeven schuldpapier heeft de hoogst mogelijke credit rating van Moody’s (Aaa) en Standard & Poor’s (AAA) en een rating AA+ van Fitch. BNG Bank behoort daarmee tot de meest kredietwaardige banken ter wereld.4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
Jaarlijks ontvangt de gemeente de jaarrekening, het jaarverslag en eventueel andere ter zake zijnde voorstellen van de BNG ter vaststelling in de algemene vergadering van aandeelhouders.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
BNG keert jaarlijks een behoorlijk dividend uit. Er is geen reden de aandelen te verkopen.
Advies: aandeelhouderschap continueren