Doel
Integraal veiligheidsplan 2018 - 2021
De gemeente Renkum heeft in het Integraal Veiligheidsplan als doel aangegeven dat het een veilige gemeente wil zijn. Dit betekent dat er proactief wordt gewerkt aan veiligheid en leefbaarheid. Veiligheid betreft daarin de objectieve als subjectieve veiligheid (veiligheidsgevoel) van de inwoners. Wij organiseren en borgen deze veiligheid met een breed scala aan samenwerkingspartners, lokaal, regionaal en bovenregionaal.
In het IVP 2018-2012 zijn vijf prioriteiten gesteld die behoren bij de vijf veiligheidsvelden die in het IVP worden onderscheiden. Naast deze vijf prioriteiten zijn er twee algemene focuspunten bepaald, te weten intramurale zorginstellingen gekoppeld aan zorg en veiligheid (brede focus) en alcoholmatiging en aanpak drugs (brede focus)
Integrale samenwerking wordt beoogd op de onderstaande vijf punten:
- Personen met verward gedrag (Veilige woon- en leefomgeving)
- Huiselijk geweld/ ouder- en kindermishandeling (Veilige woon- en leefomgeving)
- Veilige evenementen (Bedrijvigheid en veiligheid)
- Overlastgevende jeugd (Jeugd en veiligheid)
- Ondermijning: vermenging onder- en bovenwereld (Integriteit en veiligheid)
Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheidsstructuur’
Binnen het Integraal Veiligheidsplan is zorg en veiligheid breed geprioriteerd. Dit heeft vooral te maken met de invloed die dit heeft op de woon- en leefomgeving van de inwoners in deze gemeente in combinatie met het grote aantal (intramurale) zorginstellingen. Deze combinatie vraagt om een gerichte opdracht die de zorg en het veiligheidsperspectief
- Ontwikkeling van een sluitende zorg- en veiligheidsstructuur bestaande uit een duidelijke integrale toegang, lokaal opschalingsstructuur (escalatiemodel), overlegstructuur en monitoring.
- Binnen de zorg- en veiligheidsstructuur is aandacht voor veiligheidsrisico’s in de woon- en leefomgeving.
Reguliere activiteiten
Jaarlijks Uitvoeringsplan 2018 (en 2019)
Naast de inzet die plaatsvindt op de bovengenoemde prioriteiten zijn er andere veiligheidsthema's die onze blijvende aandacht verdienen. Om dit in balans te houden wordt er voor de periode 2018 en 2019 een uitvoeringsplan opgesteld (JUP 2018 - 2019). Daarin wordt de inzet beschreven en bepaald hoe extra capaciteit op de gestelde prioriteiten in te zetten is vanuit een integrale samenwerking. We moeten niet vergeten dat bepaalde onderwerpen altijd capaciteit en aandacht nodig hebben zoals dit is beschreven in het IVP:
- het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) op de Schaapsdrift
- de aanpak op woninginbraken (High Impact Crimes)
- digitale buurtpreventie om bewoners daar zelf bij te betrekken bijvoorbeeld met de week van de veiligheid
- de inzet op geweldszaken die zich voordoen en daarop anticiperen door bijvoorbeeld de inzet en bespreking van personen met Veilig Thuis en het Veiligheidshuis
- uitvoering geven aan het hennepconvenant op basis van de ontvangen hennepberichten
Veiligheidsdriehoek
In de veiligheidsdriehoek is voor 2019 gesproken over de inzet van de politiecapaciteit voor Renkum en Wageningen in combinatie met het OM en de gemeente Wageningen. Daarbij zijn verschillende prioriteiten besproken die gezamenlijk (voor Renkum als voor Wageningen) van belang zijn. Dit betreft de volgende prioriteiten:
- Integrale aanpak van twee specifieke overlastlocaties in Renkum (en Wageningen)
- Overlast gevende/kwetsbare personen (overlastgevende jeugd en personen met verward gedrag)
- Ondermijnende criminaliteit (georganiseerde misdaad)
- Cybercrime oftewel gedigitaliseerde criminaliteit
Toezicht en handhaving
- De rol van toezicht en handhaving die door politie steeds beperkter wordt uitgevoerd in het kader van de APV is een taak die steeds meer bij de gemeente komt te liggen. Daarvoor is inzet van BOA’s noodzakelijk en moeten zij gericht ingezet kunnen worden.
- Evenementenveiligheid is een prioriteit die hierin ook aan de orde komt gezien de terugtrekkende beweging die de politie hierin maakt.
Specifieke activiteiten 2019
Ondermijning (integriteit en veiligheid)
Voor ondermijning is een ondermijningsaanpak ontwikkeld die is gebaseerd op een drietal pijlers:
- Bestuurlijke weerbaarheid; samen weerbaar zijn. Alert zijn op signalen van ondermijning en je daar als overheid tegen weren Informatiepositie.
- Informatiepositie; het hebben van een ondermijningsbeeld. De tweede pijler is het hebben van een ondermijningsbeeld waarmee je een eerste start maakt met het hebben van een informatiepositie ten aanzien van ondermijning.
- Integrale bestuurlijke aanpak; het zoveel mogelijk gezamenlijk frustreren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
Met de integrale bestuurlijke aanpak wordt vooral ingezet op de bestuursrechtelijke inzet naast het gebruik van het strafrecht. Het meest levendige voorbeeld is het sluiten van panden (of het geven van waarschuwingen) in het kader van Damocles beleid. Dit vergt steeds meer capaciteit aangezien we daar als gemeente strenger mee willen omgaan. Een wens die ook regionaal als landelijk wordt uitgedragen. De inzet van de bevoegdheden van de burgemeester op het gehele spectrum van openbare orde en veiligheid vraagt om kennis, ervaring en direct inzet als dit aan de orde is. Daarvoor moet je kunnen putten uit capaciteit die dan voorhanden is en weet wat er moet worden gedaan. Ook de juridische check en samenwerking met de juridische adviseurs is daarin essentieel.
- Voor de ondermijningsaanpak in combinatie met de gewenste bestuursrechtelijke inzet op dit onderwerp en de noodzakelijke uitbreiding van het Bibob beleid om als gemeente weerbaar te zijn, is een specialist op dit vlak binnen het team Openbare Orde en Veiligheid & Zorg (OOVZ) onontbeerlijk.
- Daarvoor is in de begroting 0.6 fte uitbreiding gevraagd vanaf 2019 om hieraan te kunnen voldoen. Dit betekent een verhoging van het budget met 46.000 euro voor deze formatie.
Activiteiten bestuursopdracht zorg en Veiligheid
- Uitvoering geven aan de bestuursopdracht. Doorontwikkeling van:
- Toegang: in samenwerking met Renkum voor Elkaar, voorliggende veld en Sociaal team.
- Opschalingsstructuur (escalatiemodel): in samenwerking met Veilig Thuis, JBG, Veiligheidshuis en procesregie
- Uitvoering van Wet tijdelijk Huisverbod in samenwerking met Veilig Thuis en Politie.
- Overlegstructuur: Veiligheidshuis, Beschermingstafel en ontwikkeling lokale opschalingsoverleggen
- Monitoring/ registratie
- Samenwerkingsafspraken met lokale en regionale partners binnen de zorg- en veiligheidsstructuur
- Belangrijke partners zijn politie, Veilig Thuis, JBG, Moviera, Renkum voor Elkaar en bemoeizorg
- Ontwikkeling regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (in samenwerking met lokale en regionale partners)
- Uitvoeringsprogramma regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
- Uitvoeren Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Implementeren nieuw afwegingskader Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in samenwerking met Veilig Thuis
- Continue uitvoering geven aan Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Regievoering en toezicht op uitvoering meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling bij lokale partners
- Ontwikkeling van een sluitende aanpak personen met verward gedrag in samenwerking met VGGM, Politie, regiogemeenten, Pro Persona, bemoeizorg, sociaal team en Renkum voor Elkaar
- Vanaf 2020 is structureel € 35.000 gereserveerd voor de uitvoering van het zorg en veiligheidsbeleid
Crisisbeheersing/ rampenbestrijding
- Aandachtspunt is de rampenbestrijding & crisisbeheersing inclusief brandweer en de geneeskundige hulp die daarbij nodig is. De gemeentelijke inzet bij crises en rampen noemen we bevolkingszorg
- Voor bevolkingszorg is een voorstel ingediend door de Veiligheidsregio Gelderland Midden om hierop met alle gemeenten gezamenlijk op in te zetten om het kwaliteitsniveau te versterken. Daarvoor volgt een voorstel dat in 2020 tot een verhoging van de inwoner bijdrage gaat leiden van 0,45 cent per inwoner
- Daarnaast moeten we als gemeente daarin bepalen hoe we zelf daar goed op in blijven zetten en aanhaken c.q. op de gezamenlijke inzet die in het voorstel is afgesproken. Dit betekent een verhoging van afgerond € 15.000. In 2019 wordt dit bedrag opgevangen binnen de begroting van de VGGM zelf
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen Openbare orde en veiligheid | ||||
Output | 2016 | 2017 | Doel | |
High Impact Crimes | 142 | 93 | < 93 | |
Geweld | 136 | 94 | < 94 | |
Vernieling | 144 | 139 | < 125 | |
Drank- en drugsoverlast | 73 | 50 | < 50 | |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | 1,1 | 0,8 | ||
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | 4,5 | 2,9 | ||
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | 3,2 | |||
Vernieling en beschadiging (per 1.000 inw.; BBV) | 4,3 | |||
Outcome | 2016 | 2017 | Doel | |
Waarschuwing/ sluiting panden (wet damocles) | 4 | 6 | consolideren | |
Vermissing personen | 477 | 262 | < 200 | |
Tevredenheid | 2014 | 2015 | 2016 | Doel |
Onveiligheidsgevoelens | 127 | 128 | 94 | 100 is de vergelijking t.o.v. 2012. |
Vermijdingsgedrag | 194 | 80 | 88 | Idem dito |
Overlastindex | 118 | 104 | 108 | Idem dito |
Beleidsindicatoren en kengetallen Zorg en Veiligheid | ||||
Output | 2015 | 2016 | 2017 | Doel |
Veilig Thuis meldingen politie | 67 | < 67 | ||
Jongeren met Jeugdbescherming | 1,5% | nvt | ||
% Jongeren met jeugdreclassering | 0,7% | nvt | ||
Personen verward gedrag (politiemeldingen) | 185 | 180 | < 180 | |
Jeugdoverlast (politiemeldingen) | 169 | 196 | < 196 | |
Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | 122 | 84 | ||
Jongeren met delict voor rechter (BBV) | 1,75% | |||
Hardekern jongeren (BVB) (per 10.000 inw. 12-14 jaar; BBV) | 0,7% (2014) |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving Openbare orde en veiligheid (integraal veiligheidsbeleid) |
Gemeentelijk beleid |
Integraal Veiligheidsplan 2018 – 2021 incl. jaarlijks uitvoeringsplan |
Algemeen Plaatselijke Verordening inzake toezicht en handhaving |
BIBOB beleid/ beleidsregels |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles |
Diverse bevoegdheden van de burgemeester zijn gebaseerd op de gemeentewet of aanverwante wetgeving waar de bevoegdheid op is gestoeld. |
Wetgeving Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid’ |
Gemeentelijk beleid |
Kadernota transformatie sociaal domein |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 2.754 | 2.804 | 2.944 | 2.919 | 2.928 | 2.928 |
Baten | 23 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Saldo van baten en lasten | -2.731 | -2.799 | -2.938 | -2.913 | -2.922 | -2.922 |
Mutatie reserve | 58 | |||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -2.673 | -2.799 | -2.938 | -2.913 | -2.922 | -2.922 |