Doel
Om inwoners zoveel mogelijk te laten participeren zetten we in op het voorkomen en bestrijden van armoede bij jong en oud. We hebben hierbij speciale aandacht voor opgroeiende kinderen en jongeren. Omdat werk moet lonen, willen we de armoedeval zoveel mogelijk voorkomen.
Het bieden van ondersteuning op maat aan inwoners met schulden met als doel dat zij weer financieel en maatschappelijk zelfredzaam functioneren. Ter voorkoming van (problematische) schulden zetten we meer in op preventie en vroegsignalering van schulden.
Reguliere activiteiten
- Het binnen het sociaal domein integraal uitvoeren van een activerend minimabeleid. We hebben hierbij speciale aandacht voor kinderen en jongeren.
- Het bieden van ondersteuning op maat aan inwoners met schulden.
- We zetten in op preventie en vroegsignalering van schulden.
- Wij voeren de regie over de schulddienstverlening door middel van casemanagement vanuit de gemeente.
Specifieke activiteiten 2019
Minima-effectrapportage
We laten in 2019 het Nibud onderzoek doen naar de effecten van ons gemeentelijk minimabeleid op de financiële positie van onze inwoners met lage inkomens. De rapportage geeft inzicht in welke groepen huishoudens in de gemeente goed profiteren van de verschillende inkomensondersteunende maatregelen en welke groepen hier minder goed van profiteren. Ook maakt de rapportage een eventuele armoedeval inzichtelijk. De resultaten van de effectrapportage kunnen als basis dienen voor de verdere ontwikkeling van het minimabeleid.
Herijking minimabeleid
Wij stellen samen met inwoners en maatschappelijke partners een nieuwe nota minimabeleid op, waarbij ook de conclusies en aanbevelingen uit de Minima-effectrapportage worden meegenomen.
Preventie en vroegsignalering van schulden
We onderzoeken de mogelijkheden om de inzet op het gebied van preventie van schulden en vroegtijdige schuldhulp uit te breiden.
Participatie en nieuwe doelgroepen
Op het gebied van Participatie is het uitvoeringsteam uitgebreid met tijdelijke inhuur om de balans op te maken in de transformatiefase. Het team is opnieuw ingericht, aansluitend bij nieuwe taken en transformatiedoelen. Daaruit blijkt een structurele behoefte aan meer capaciteit om aan deze taken en doelstellingen te voldoen, onderdeel van die taken zijn de banenafspraak en de begeleiding van nieuwe doelgroepen.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | ||
Output | 2017 | Doel |
% Kinderen in armoede (BBV) | 4,72% (2015) | |
% Kinderen met kans op armoede 0-18 jaar | 10,9% (2013) | |
Jeugdwerkloosheid (BBV) | 0,91% (2015) | |
Aantal inwoners met een inkomen tot 120% | 2.300 (minimascan 2015) | |
Volumeontwikkeling schulddienstverlening: | 139 57 103 | |
Aantal uitgegeven Gelrepassen | 1.124 (jan) | Stijging |
Aantal verstrekte kindvoorzieningen: | 35 74 | 175 |
Outcome | 2017 | Doel |
Afname van het aantal inwoners met schulden waarvan het dossier wordt overgedragen aan Kredietbank Nederland | 57 | Daling |
Aantal personen dat gebruik maakt van de Gelrepas | 993 | Stijging |
Tevredenheid | 2017 | Doel |
Tevredenheid t.a.v. de lokale minimavoorzieningen wordt getoetst door middel van een tevredenheidsonderzoek onder de doelgroep en bij de evaluatie van het ingezette beleid. |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Gemeentelijk beleid |
Nota: Naar een integraal en activerend minimabeleid 2015 t/m 2018 |
Notitie ‘Kansen voor alle kinderen’ |
Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2017 t/m 2020 |
Verordening Gelrepas gemeente Renkum |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 471 | 538 | 495 | 533 | 495 | 495 |
Baten | 6 | |||||
Saldo van baten en lasten | -465 | -538 | -495 | -533 | -495 | -495 |
Mutatie reserve | -24 | 35 | ||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -489 | -503 | -495 | -533 | -495 | -495 |