Begroting 2019-2022

Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud wegen

Inleiding
De gemeente heeft als wegbeheerder de verplichting haar wegen verantwoord te beheren en te onderhouden. Zij is volgens het Burgerlijk Wetboek wettelijk aansprakelijk voor schade die te wijten is aan of veroorzaakt wordt door gebreken aan de verharding.

Kengetallen

Totale oppervlakte van verhardingen in het beheer van de gemeente

ca. 1.630.000 m2

Binnen de bebouwde kom (ca. 82%)

ca. 1.340.000 m2

Buiten de bebouwde kom (ca. 18%)

ca. 290.000 m2

Beleidsnota Wegbeheer Renkum (BWR)
In 2018 is een nieuw beleidsplan wegen opgesteld. De vaststelling van dit beleidsstuk is beoogd voor begin 2019. Daarnaast komt er een integraal Beheerplan Openbare Ruimte waarvan Wegen een onderdeel van uitmaakt. Om te voorkomen dat het nieuwe beleid afwijkingen vertoont op het gebied van integraliteit stemmen we deze stukken op elkaar af. In het integrale plan wordt inzicht verschaft in de kwantiteit, kwaliteit, onderhoudsplanning, kwaliteitsbeeld en onderhoudskosten van de in beheer zijnde wegen.

Integrale projectaanpak
Integrale projecten worden conform het projectmatig werken opgezet en komen zoveel mogelijk tot stand door ‘werk met werk maken’. Om integrale kansen op de diverse domeinen inzichtelijk te maken wordt gewerkt meerjarenonderhoudsplanning voor wegen.

Onderhoudsniveau
In de Actualisatienota 2015-2017 is vastgelegd dat onderhoud wordt gepleegd op een gecombineerd kwaliteitsniveau B/C conform de CROW (landelijk erkend instituut voor normen en richtlijnen), waarbij de belangrijkste ontsluitingswegen en fietspaden op niveau B en de overige op niveau C worden onderhouden. Met het vaststellen van de nieuwe beleidsnota in 2019 wordt het onderhoudsniveau opnieuw door u vastgesteld.

Reserve wegenonderhoud
De reserve heeft tot doel de budgetten ten behoeve van de onderhoudsplanning beschikbaar te houden. De afgelopen jaren waren wij vanwege het budget genoodzaakt een budgetbegroting toe te passen, waarbij bij het bepalen van de planning dus wordt uitgegaan van het beschikbare budget. Jaarlijks is hiervoor een budget van € 913.000 beschikbaar.

De stand van de reserve wegenonderhoud laat het volgende (begrote) verloop zien (bedragen x € 1.000):

Stand 31-12-2018

0

Dotatie 2019

0

Onttrekking 2019

0

Stand 31-12-2019

0

Achterstallig onderhoud/ risico’s/ maatregelen

  • Voor 2019 (en verder) geeft de weginspectie van 2018 duidelijk aan dat de kwaliteit verslechtert. Veel straten die uit de inspectie als onvoldoende komen (22%), kunnen niet worden aangepakt met het structurele wegonderhoudsbudget. Voor wegenonderhoud is een extra bedrag beschikbaar van totaal €1.500.000. Dit bedrag wordt gebruik om in 2019/2020 een gedeelte van de achterstanden we te werken. Daarnaast is een structureel budget beschikbaar van € 913.000  en dat is, zo blijkt uit de inspecties, onvoldoende. Zelfs voor onderhoud op niveau B/C.
  • Voor het opstellen van het nieuwe Integraal Beheerplan Openbare Ruimte wordt o.a. onderzocht of we met een nieuwe, duurzame werkwijze ook financieel voordeel kunnen behalen.  

Inflatie
Om het bedrag van de budgetbegroting op het gewenste prijspeil van het betreffende boekjaar te krijgen, wordt een inflatiecorrectie toegepast. De inflatiepercentages worden ontleend aan de CROW indexen (Risicoregeling GWW 1995).

Wat gaan we doen in 2019?

  • Aan de hand van de uitkomst van de weginspecties 2018 en het beschikbare budget onderhoud uitvoeren.
  • Vaststellen nieuw beleidsplan wegen.
  • Opstellen integraal beheerplan.
  • Onderzoeken of er financiële voordelen mogelijk zijn.