Begroting 2019-2022

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risico's

Voor de inventarisatie van risico’s zijn de risico’s ingedeeld naar de programma’s in de begroting. Niet alle risico’s zijn daadwerkelijk risico’s voor het weerstandsvermogen van de gemeente. Risico’s waarvoor reeds een voorziening, verzekering of bestemmingsreserve is gevormd, worden niet meegenomen in deze inventarisatie. Dit geldt ook voor risico’s waarvoor reeds in de projectbegroting c.q. de kostencalculatie een post onvoorzien is opgenomen.

Van de risico’s is beoordeeld:

  • of het een incidenteel (I) of structureel (S) risico betreft;
  • wat de kans is dat het risico zich voordoet op een schaal van 1 (zeer klein) tot 5 (zeer groot);
  • wat het financiële gevolg van het risico is van een schaal van 1 (€ 0 - € 25.000) tot 5 (meer dan €250.000);
  • de totale score door de kans te vermenigvuldiging met het financiële gevolg;
  • hoe het risico zich geeft ontwikkeld na de vorige rapportage (gestegen +; gelijkgebleven =; gedaald -/-)
  • met welk risicobedrag is gerekend voor 2019.

De belangrijkste risico’s voor onze gemeente (met een score > 10) zijn weergegeven in de volgende tabel.

P

Risico

Omschrijving

I/S

Kans

Omvang

Score

Ontwik-keling

Bedrag 2019

1

Onderwijshuis-vesting

Bouwkosten liggen hoger dan de normbedragen in het huisvestingsplan (IHP).
Begrote opbrengsten kunnen niet worden gerealiseerd, ook in relatie tot fiscale afwikkeling.

I

5

5

25

+

360.000

1

Wmo en jeugdwet

Vraag kan hoger liggen dan de verwachte zorgconsumptie.
Taakstelling Sociaal domein kan niet worden gerealiseerd.

I

5

5

25

=

0, risico tlv reserve SD

1

Inkomensvoorzie-ning

Voor 2019 houden we rekening met een daling van het rijksbudget. Deze daling valt pas te kwantificeren bij het verschijnen van de september circulaire.
De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus het maximale eigen risico voor de gemeente. In 2019 bedraagt het eigen risico 10%. Voor zover het tekort de 10% overstijgt, kan de gemeente een vangnetuitkering bij het Rijk aanvragen. Risico is dat we niet voldoen aan de voorwaarde voor deze vangnetuitkering. Dit risico zal de komende jaren toenemen door aanscherping van de voorwaarden voor de vangnetuitkering en het blijven stijgen van de uitgaven voor bijstand.
Wanneer het rijksbudget stijgt, stijgt ook het eigen risico mee.
In de komende 5 jaar daalt het budget per instromer voor arbeidsparticipatie. Wanneer de gemeente onvoldoende resultaten boekt op uitstroom, heeft dit gevolgen voor de bijstand en de vangnetuitkering.
Daarnaast houden wij rekening met een negatieve bestandsontwikkeling door aangekondigde wetswijzigingen en afvlakken van de huidige hoogconjunctuur.

S

3

5

15

+

0

2

Verkeer

(Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de budgetten onder druk.

S

2

5

10

+

25.000

2

Boom-beheer

Verhoogd veiligheidsrisico en schade door achterstallig onderhoud, risico van takbreuk door boomziektes. Geld beschikbaar vanuit reserve.

I

5

5

25

-/-

0

2

Wegen-onder-houd

Risico op kapitaalsvernietiging door onderhoud onder het vastgestelde kwaliteitsniveau.
en 2020 een kleiner risico door extra beschikbare middelen.

S

3

5

15

-/-

450.000

2

Openbare verlich-ting

Innovatieve aanbesteding moet leiden tot een aanbod waarbij innovatie ertoe leidt dat we stroomgebruik, onderhoud en vervanging binnen de beschikbare budgetten realiseren. Tot definitieve afronding van de aanbesteding bestaat het risico dat dit niet lukt.

S

2

5

10

-/-

75.000

2

Land-schap

Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop en Reuzenbereklauw.

I

5

4

20

=

158.000

3

Uitkering  WGA

Eigen risico over WGA uitkering en re-integratie van personeel.

I

3

5

15

=

125.000

3

AVG

Boete vanwege het niet naleven van wettelijke verplichtingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming

I

3

5

15

=

250.000

3

Connectie

Risico dat de verwachte kostenbesparing, met name op ICT, niet wordt gerealiseerd.

I

3

4

12

=

88.000

3

Gemeentelijke gebou-wen

Onderhoud niet-kernareaal is niet ingecalculeerd in verband met voornemen tot verkoop. Renovatie kernareaal wordt per object aangevraagd.
Taakstelling vastgoed bedraagt 84.000 / jaar.

I

4

3

12

+

53.000

F

Algemene uitkering

Omvang van de algemene uitkering is gekoppeld aan de uitgaven binnen de rijksbegroting. Risico dat gemeentelijke uitgaven daar niet mee in de pas lopen.
Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds.

S

3

5

15

+

82.000

F

Loon- en prijs-stijgingen

Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen uit algemene uitkering en belastingen onvoldoende is om inflatie te compenseren.

I

2

5

10

+

75.000

F

Verrui-ming Btw-sport-vrijstel-ling

Risico dat het btw-effect voor de gemeente hoger ligt dan de compensatie vanuit het rijk.

S

2

5

10

+

30.000

Het totaal van de risicobedragen per programma is als volgt becijferd.

Risico’s
Bedragen x
€ 1.000

2018
Inc

2018
Str

2019
Inc

2019
Str

2020
Inc

2020
Str

2021
Inc

2021
Str

2022
Inc

2022
Str

1. Samenleving

23

0

336

19

212

0

11

0

0

0

2. Omgeving

48

0

300

100

45

0

45

450

45

0

3. Organisatie

468

0

145

0

130

0

130

0

130

0

Financiën

66

30

115

93

28

0

22

0

18

0

Totaal

604

30

896

212

416

0

209

450

193

0