Retributies
Met ingang van 2006 kent de gemeente Renkum de Afvalstoffenheffing en de Rioolheffing als retributies.
Afvalstoffenheffing
Voor de afvalstoffenheffing geldt het uitgangspunt dat de kosten voor 100% gedekt moeten worden door de inkomsten.
Daarbij wordt rekening gehouden met de volgende kosten:
- alle lasten en baten zoals geraamd op het product “2N. Afvalverwijdering en -verwerking”;
- afvalbakken bij straatreiniging;
- 100% van de kwijtscheldingen over de Afvalstoffenheffing;
- toegerekende overhead;
- De compensabele btw met betrekking tot product 2N.
Tarieven
In 2017 is overgegaan naar een nieuwe manier van inzamelen. Bij het nieuwe betalingssysteem wordt uitgegaan van het in rekening brengen van het vastrecht per aansluiting inclusief een gemiddeld aantal aanbiedingen per jaar. Na afloop van het kalenderjaar vindt de afrekening plaats op basis van het werkelijk aantal aanbiedingen over het voorgaande jaar. Tegelijkertijd ontvangt men de aanslag van het vastrecht voor het nieuwe jaar.
Hieronder worden de structurele en incidentele aanpassingen van de tarieven voor 2019 weergegeven.
Structurele aanpassing tarieven
Om kostendekkend te zijn voor het jaar 2019 moeten de tarieven 2019 worden verhoogd. Het grootste deel van de tariefaanpassing is het gevolg van het invoeren van een verbrandingsbelasting/exportheffing door het Rijk per 2019 voor restafval dat in Duitsland wordt verbrand. Per saldo een extra kostenpost van € 112.000 ten opzichte van 2018. Ook stijgen de kosten door inflatie en indexeringen met € 37.000 Tenslotte nemen de baten voor vermarkt kunststof ieder jaar af. Om deze ontwikkeling te verwerken moeten de tarieven voor de afvalstoffenheffing met 4,4% stijgen.
Daarnaast is voor 2019 geen onttrekking van € 180.000 uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing geraamd. In de begroting 2018 is gemeld dat vanaf 2019 de tarieven moeten stijgen met 5,6% zodat het bedrag van € 180.000 alsnog via de afvalstoffenheffing binnen komt.
Uit het onderstaande overzicht blijkt dat de voorziening per 31-12-2018 op € 589.000 uitkomt. Dit is hoger dan vorig jaar was verwacht. Omdat de ontwikkelingen van de lasten en baten binnen het product afvalverwijdering en -verwerking al tot een stijging van de tarieven leiden, wordt voorgesteld om voor 2019 toch de onttrekking van € 180.000 uit de voorziening te handhaven. En voor 2020 € 90.000 te onttrekken uit de voorziening zodat er een geleidelijke verhoging van de tarieven plaatsvindt.
Hierdoor zullen de opbrengsten met 4,4% stijgen. Omdat de verwacht inkomsten voor het variabel deel met de huidige tarieven met ongeveer 5% stijgen ten opzichte van de begroting 2018 moeten de tarieven voor het vastrecht met ongeveer 4,3% stijgen.
Met de raadsbrief met kenmerk 82758 is aan uw raad de evaluatie afvalinzameling 2017 gestuurd. In deze evaluatie zijn een aantal mogelijkheden tot kostenbesparing opgesomd. Deze mogelijkheden zijn niet opgenomen in deze begroting. Het is aan u als raad hier een keuze in te maken. Opgemerkt wordt dat de maatregelen niet direct per 1 januari 2019 ingevoerd kunnen worden. Dit vergt een zorgvuldige voorbereiding. Eventuele aanpassingen kunnen op zijn vroegst in de tweede helft van 2019 ingaan.
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
De egalisatievoorziening afvalstoffenheffing vertoont per 31 december 2017 een saldo van € 739.000. Hieronder wordt de begroting van het verloop van de egalisatievoorziening weergegeven:
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing | Mutaties | Stand per 31 december |
---|---|---|
Stand 31-12-2017 | 739.000 | |
Onttrekking 2018 | - 180.000 | |
Verwacht resultaat 2018 | 30.000 | |
Stand 31-12-2018 | 589.000 | |
Onttrekking 2019 | 180.000 | |
Stand 31-12-2019 | 409.000 | |
Onttrekking 2020 | 90.000 | |
Stand 31-12-2020 | 319.000 | |
Geen onttrekking | 0 | |
Stand 31-12-2021 | 319.000 | |
Geen onttrekking | 0 | |
Stand 31-12-2022 | 319.000 |
De tarieven voor 2019 op basis van de hiervoor genoemde uitgangspunten zijn weergegeven in de volgende tabel.
Vastrecht | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Tarieven | ||
1-persoon | 203,70 | 195,40 |
2-persoons | 221,80 | 212,80 |
3-persoons of meer | 243,10 | 232,90 |
Variabel | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Tarieven | ||
Laagbouw | ||
Per aanbieding restafval met een 140 liter restafval kliko | 3,00 | 3,00 |
Per aanbieding restafval met een 240 liter restafval kliko | 5,00 | 5,00 |
Hoogbouw | ||
Per aanbieding restafval met een zak van 60 liter | 1,00 | 1,00 |
Per aanbieding restafval met een zak van 30 liter | 0,50 | 0,50 |
In hoogbouw komt het ook voor dat de huishoudens niet zelfstandig het afval in de ondergrondse containers deponeert (serviceflats). Hierbij wordt alleen een vast bedrag aan afvalstoffenheffing in rekening gebracht. Hierbij wordt de helft van de verlaging van de tarieven ten opzichte van 2016 toegepast. De tarieven voor de serviceflats bedragen dan:
Afvalstoffenheffing serviceflats | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Tarieven | ||
1-persoon | 233,20 | 223,40 |
2-persoons | 262,80 | 251,70 |
3-persoons of meer | 284,10 | 272,10 |
Om de nieuwe tarieven te kunnen vergelijken met de huidige tarieven is er een aanname gemaakt van het aantal keer dat restafval wordt aangeboden. Dit is voor kliko's gemiddeld 5,8 keer voor een één persoon, 9,4 keer voor een twee persoon en 12,2 keer voor een 3 of meer persoonshuishouden. Omgerekend komt dit uit op de volgende bedragen:
Afvalstoffenheffing | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|---|
Tarieven | ||||
1-persoon | 224,00 | 214,60 | 205,00 | 219,00 |
2-persoons | 254,70 | 244,00 | 233,70 | 249,50 |
3-persoons of meer | 285,80 | 273,70 | 262,40 | 280,20 |
Wijziging | 4,4% | 4,5% | -6,5% | 0,5% |
Opbrengsten
De geraamde opbrengsten voor de afvalstoffenheffing 2019 op basis van bovengenoemde uitgangspunten bedragen € 3.528.000.