1. Algemene informatie
Doel | Regionale samenwerking doelgroepenvervoer |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Datum oprichting | De raad heeft op 15 september 2015 ingestemd met het voornemen tot deelname in een op te richten bedrijfsvoeringsorganisatie voor het regelen van het doelgroepenvervoer en in overleg met de betreffende regiogemeenten starten met de voorbereidingen voor de oprichting hiervan |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen (door fusie van Zevenaar en Rijnwaarden nog 18) |
Belang Renkum | gezamenlijk uitvoering geven aan het verzorgen van doelgroepenvervoer |
Vertegenwoordiging Renkum | de gemeente wordt vertegenwoordigd door de portefeuillehouder doelgroepenvervoer Leonie Rolink. Marinka Mulder vervangt haar zonodig. |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
In zijn vergadering van 30 januari 2018 heeft het college besloten, net als zes andere gemeenten in het gebied, het leerlingenvervoer nog niet onder te brengen bij AVAN. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Zie 3.1
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
In maart 2018 is er, na een jaar rekenen, een nieuwe verdeelsleutel vastgesteld, die voor o.a. Renkum positief uitpakt. Om de daaruit voortvloeiende voor- en nadelen gelijkmatiger te verdelen is een aflopende solidariteitsafspraak gemaakt, voor 2017, 2018, 2019. In mei 2018 zijn ook de begroting 2017 en 2018 vastgesteld. Mede door het vele rekenwerk en het geven van uitleg hierover, overschrijden de kosten van de samenwerkingsorganisatie BVO DRAN in 2018 de begroting. Deze kosten worden voor 2019 niet geraamd.
Een in september 2018 vastgesteld knoppenplan geeft plannen aan, waarmee gepoogd wordt een verlaging van de kosten van het vervoer te realiseren.
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdrage van Renkum | Bijdrage aan Renkum |
2019 | nb | nb | nb | nb | nb |
2020 | nb | nb | nb | nb | nb |
2021 | nb | nb | nb | nb | nb |
2022 | nb | nb | nb | nb | nb |
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Er zijn nog verschillende onzekerheden die bij de vervoersorganisatie liggen, die invloed kunnen hebben op de hierboven gegeven cijfers.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De gegeven cijfers zijn nog onzeker
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
Medio 2019 moet er regionaal besloten worden of de contracten met de Regiecentrale en de vervoerders al dan niet verlengd worden. Dan wordt eveneens naar de gemeentelijke samenwerking gekeken. Om deze strategische keuzes te kunnen maken, wordt er in Q4 2018 een beslisdocument opgesteld, waarin mogelijkheden, ontwikkelingen en verwachtingen worden aangegeven.
.