Begroting 2019-2022

Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, Vennootschapsbelasting en Onvoorzien

Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting

Inleiding
Vennootschapsbelasting is een belasting die wordt geheven over de fiscale winst welke door een onderneming is behaald. Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente Vennootschapsbelastingplichtig indien en voor zover zij een onderneming drijft. Daar waar binnen de gemeente sprake is van het drijven van een onderneming, zal de Vpb-plicht gaan gelden. Het gaat dan om economische activiteiten waarbij de gemeente in concurrentie treedt (of kan treden) met de markt en daarmee winst behaald. Van die gemeentelijke onderdelen zal dan de fiscale winst moeten worden bepaald.

Criteria drijven onderneming
Een (cluster van) activiteit (en) vormt een onderneming voor de Vpb wanneer aan de volgende drie cumulatieve criteria wordt voldaan:

  1. een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid; en
  2. die deelneemt aan het economisch verkeer; en
  3. winst beoogt (het winstoogmerk wordt geacht reeds aanwezig te zijn indien structureel overschotten worden behaald of als incidenteel overschotten worden behaald en in concurrentie wordt getreden).

Inventarisatie
Om vast te stellen in hoeverre de gemeente Renkum een onderneming drijft, inventariseren wij jaarlijks de verschillende (clusters van) activiteiten. Op dit moment onderscheiden wij een 52-tal clusters van activiteiten. Een aantal clusters zijn potentieel vennootschapsbelastingplichtig.

  • Begraven (voor zover “winstgevend”)
  • Financiering (verstrekking van leningen bijvoorbeeld in het kader van duurzaamheid)
  • Natuurbescherming (indien houtverkoop als een afzonderlijke activiteit beoordeeld moet worden)
  • Grondbedrijf (voor zover “winstgevend”)
  • Verkoop van reststromen (voor zover “winstgevend”)
  • Verkoop onroerende zaken (boven normaal vermogensbeheer)
  • Verkoop roerende zaken (voor zover daar een “bescheiden inkomen” uit wordt gerealiseerd)

Voorts hoor je uit de praktijk dat er vaak discussies met de Belastingdienst ontstaat over de clustering van activiteiten (bijvoorbeeld bij parkeren, ophalen en verwerken afval inwoners, reclameleges) en de fiscale behandeling. De inhoud van deze discussies zijn vaak zeer feitelijk van aard. Zodra meer duidelijkheid bestaat over nieuwe standpunten en visies over de vennootschapsbelastingplicht informeren wij de gemeenteraad.

Analyse
Van de potentieel vennootschapsbelastingplichtige clusters maken wij een nadere analyse op basis van de gerealiseerde resultaten in 2019. Deze resultaten vormen namelijk het uitgangspunt voor de toetsing van de vennootschapsbelastingplicht en de Vpb-impact in 2019.

In 2019 worden een drietal gronden verkocht aan projectontwikkelaars. Om te bepalen of de activiteiten verricht door Gemeente Renkum het normaal vermogensbeheer overstijgen, zal een VPB fiscalist ingehuurd moeten worden ter ondersteuning. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden per geval afzonderlijk, kan uit jurisprudentie worden afgeleid of sprake is van het drijven van een onderneming, dan wel de werkzaamheden het ‘normaal vermogensbeheer’ niet overstijgen. Benodigd budget voor het inhuren van een VPB fiscalist +/- €15.000,-.

Inschatting verschuldigde Vpb-last
Nieuwe inzichten en ontwikkelingen over de vennootschapsbelastingimplicaties van diverse activiteiten zorgen ervoor dat nu nog geen uitsluitsel gegeven kan worden over Vpb-impact voor de gemeente Renkum in 2019. Mede doordat de belastingdienst nog geen standpunt heeft ingenomen op een groot aantal landelijke onderwerpen, blijft het bedrag dat de gemeente moet afdragen onzeker. Dit geldt niet alleen voor 2019, maar ook de voorafgaande jaren. De vpb-plicht voor gemeenten geldt vanaf 2016, maar is nog in beweging; Jurisprudentie kan nog volgen. Dit kan leiden tot gewijzigde inzichten. Daarnaast kan wijziging in activiteiten of resultaat op activiteiten ertoe leiden dat vpb moet worden afgedragen in een volgend jaar.