Doel
De kernkwaliteiten van Renkum bieden kansen om de vrijetijdseconomie verder te ontwikkelen. Door betere profilering, een goede marketing van onze kernkwaliteiten en realiseren van nieuwe initiatieven, zal het aantal bezoekers, bestedingen en werkgelegenheid in onze gemeente toenemen. Hierbij wordt ingezet op samenwerking met Toeristisch Platform Lage Veluwe, RBT KAN en onze lokale ondernemers.
Reguliere activiteiten
- Samenwerking met de recreatieve sector versterken
- Lokale kwaliteiten van Renkum beter zichtbaar maken in de promotie activiteiten van het RBT KAN/ Visit Veluwe
- Verbeteren van het fietsknooppuntensysteem
- Uitvoering geven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de vier Airborne-gemeenten (Arnhem, Ede, Renkum, Overbetuwe), de provincie Gelderland en het vfonds
- Landgoederen, buitenplaatsen en het fraaie landschap waarin zij zijn gelegen ꞌvermarktenꞌ
- Het (laten) ontwikkelen van toeristische producten en versterken van het aanbod
- Nieuwe verwijssysteem toeristische bebording
- Aanleg Camperplaatsen
Specifieke activiteiten 2019
Toeristisch Platform
Sterker inzetten op samenwerking met de recreatieve sector waarbij het Toeristisch Platform Lage Veluwe een belangrijke rol speelt.
RBT-KAN
In 2019 maken we samen met RBT-KAN de lokale kwaliteiten van Renkum beter zichtbaar in de promotie activiteiten van het RBT-KAN. Samenwerking met de gemeenten aan de Veluwezoom plus de samenwerking met de Airbornegemeenten zal een rol spelen bij de eisen die Renkum op dat punt een RBT stelt.
Fietsknooppuntensysteem
De samenwerking met de regiogemeenten inzake het verbeteren van het fietsknooppuntensysteem wordt voortgezet. Na het vernieuwen van de bebording en het instellen van een 'routebureau' is nu het verbeteren van de fietspaden zelf aan de beurt. Uitvoering daarvan is in hoge mate afhankelijk van externe subsidie.
Landgoederen en buitenplaatsen
Renkum werkt op toeristisch gebied samen met de andere gemeenten aan de Veluwezoom van Wageningen tot en met Brummen. Doel is de landgoederen en buitenplaatsen alsmede het fraaie landschap waarin zij zijn gelegen gebundeld te vermarkten.
Voor de internationale markt zal dat als eerste vorm krijgen door het instellen van een 'metrolijn' Castles & Countryhouses. Dat is een marketingconcept van het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBT) dat zich met name richt op inkomend toerisme uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Airbornetoerisme
Het ondersteunen van initiatieven van de toeristisch/ recreatieve sector, die zijn gerelateerd aan het Airborne-thema, zal nu worden afgezet tegen de bijdrage die zij op leveren binnen de Airborneregio. Daar waar mogelijk stimuleren wij hen elkaars kennis en voorzieningen te gebruiken. Ook initiëren en ondersteunen wij hen om de samenhang in promotie en marketingcommunicatie te verbeteren. Zo werken we aan een gezamenlijke Airborne uitstraling.
Toeristische bebording
Zowel binnen de Veluwe Alliantie als in samenwerking met de Stichting Platform Lage Veluwe willen we toeristische bewegwijzering gaan realiseren die aansluit bij de landelijke normen voor toeristische bewegwijzering (de bruine borden). Om budget hiervoor te vinden, wordt de toeristenbelasting verhoogd (zie paragraaf Lokale heffingen > belastingen).
Beleidsindicatoren en kengetallen
Op dit product zijn op dit moment geen beleidsindicatoren en kengetallen voorhanden.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Geen |
Gemeentelijk beleid |
Nota economie ꞌGroei bereik je samenꞌ |
Cultuurvisie 2017-2020 + uitvoeringsplan |
Samenwerkingsovereenkomst Airborneregio |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 172 | 161 | 149 | 164 | 164 | 164 |
Baten | 13 | |||||
Saldo van baten en lasten | -159 | -161 | -149 | -164 | -164 | -164 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -159 | -161 | -149 | -164 | -164 | -164 |