Doel
- Ons aanbod en onze dienstverleningsprocessen zijn zo ingericht dat zij aansluiten bij de wensen, beleving en behoeften van inwoners en ondernemers.
- Gastvrijheid staat centraal in de contacten die inwoners en ondernemers hebben met onze gemeente.
- We bieden onze producten en diensten zoveel mogelijk digitaal aan, zodat onze inwoners en ondernemers zoveel mogelijk zaken op ieder gewenst tijdstip en locatie kunnen regelen.
- Daar waar in onze dienstverlening regels beperkend zijn, blijven we zoeken naar (andere) mogelijkheden.
Reguliere activiteiten
- De kwaliteit van de persoonsgegevens, privacy en beveiliging hiervan waarborgen volgens de gestelde wettelijke normen
- Verstrekken van paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen en Verklaring omtrent gedrag
- Verwerken van verhuizingen, eerste vestiging uit buitenland, aangiften van geboortes, huwelijken en geregistreerde partnerschappen
- Verzoeken om briefadres
- Afgeven verlof tot begraven
- Regelen BABS-en
- Kwaliteitszorg voor de Basisregistratie Personen (BRP)
- Organiseren verkiezingen en referenda
- Verlenen van vergunningen wat betreft APV, bijzondere wetten, collectes, evenementen, drank en horeca, standplaatsen, en wapenverloven
Specifieke activiteiten 2019
We voeren de aanbevelingen uit die uit het doelmatigheidsonderzoek van burgerzaken zijn gekomen
Naar aanleiding van het doelmatigheidsonderzoek gaan we aan de slag met:
- Het optimaliseren van de kwaliteit van de persoonsgegevens, zodat we aan de wettelijke normen blijven voldoen.
- Het verschuiven van de werkzaamheden tussen de verschillende functieniveaus van medewerkers.
- De scholing van medewerkers om de benodigde kennis te kunnen blijven waarborgen.
- Het optimaliseren van de voor burgerzaken specifieke vakapplicaties.
We implementeren gastvrijheid in onze dienstverlening richting inwoners en ondernemers
Vanuit het uitgangspunt gastvrijheid, organiseren we organisatiebreed inspiratiesessies zodat onze gastvrijheid meetbaar verbeterd wordt.
We stellen servicenormen voor onze dienstverlening vast
- We stellen servicenormen op drie dimensies vast, namelijk: doorlooptijd, deskundigheid en bejegening.
- We ontwikkelen stuurinformatie over de servicenormen, zodat we onze dienstverlening kunnen bijsturen om te kunnen blijven voldoen aan onze doelen wat betreft dienstverlening.
We passen de toegang tot de gemeente aan de behoeften van inwoners
- We gaan op afspraak werken voor de producten van burgerzaken. Tijdens de overgangsperiode blijft nog een dagdeel vrije inloop mogelijk.
- We verruimen de wekelijkse avondopenstelling tot 20.00 uur.
We maken goede afspraken met onze partners waar we een deel van onze dienstverlening aan hebben uitbesteed
Wij zijn verantwoordelijk voor een goede dienstverlening richting onze inwoners en ondernemers, juist ook als we deze hebben uitbesteed aan onze samenwerkingspartners. We maken daarom goede werk- en serviceafspraken met de ODRA en De Connectie om een goede dienstverlening te waarborgen.
We passen (de dienstverlening via) onze website aan
- We zorgen ervoor dat onze website voldoet aan de gestelde toegankelijkheidseisen.
- We breiden onze digitale dienstverlening uit met acht e-diensten.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | ||
Output | 2017 | Doel |
Aantal medewerkers die een inspiratiesessie gastvrijheid hebben gevolgd | - | Alle |
Servicenormen opgesteld | - | Opgesteld |
Digitale diensten met 8 uitgebreid | - | 8 |
Verbeteren Digitale volwassenheid ondernemers (score op Waarstaatjegemeente.nl) | ||
Aansluiten bij MijnBerichtenbox (landelijke voorzieningen uit Waarstaatjegemeente.nl) | ||
Outcome | 2017 | Doel |
Website voldoet aan toegankelijkheidseisen | Nee | Ja |
Tevredenheid | 2017 | Doel |
Ingesteld inwonerpanel | In 2021 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Gemeentelijk beleid |
Visie op dienstverlening |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 990 | 1.041 | 1.110 | 1.001 | 1.007 | 998 |
Baten | 663 | 523 | 403 | 341 | 349 | 312 |
Saldo van baten en lasten | -327 | -519 | -707 | -660 | -658 | -685 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -327 | -519 | -707 | -660 | -658 | -685 |