Doel
Verkeersveiligheid
- Het terugdringen van het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers
- Wij gaan voor de Nul! (verkeersslachtoffers)
- Veilige spoorpassage Wolfheze
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van onze dorpen ten minste behouden en mobiliteit in de duurzame vormen versterken
Parkeervoorzieningen
Zorgen voor voldoende (fiets)parkeervoorzieningen
Reguliere activiteiten
Verkeersveiligheid
- Beveiligen spoorwegovergang Wolfheze en werken aan integrale toegang
- Aanpakken gebiedsontsluitingswegen
- Lobbyen voor extra verkeershandhaving
- Verbeteren oversteekplaatsen (prioriteit in MUP)
- Het inzetten van maatregelen gericht op verkeersgedrag
Bereikbaarheid
- Meewerken aan een nieuwe regionale mobiliteitsvisie
- Monitoren ontwikkelingen (Spoor-)wegennet
- Regionale afstemming wegwerkzaamheden en evenementen
- Opstellen nieuw GVVP
- Beperken verkeersoverlast
- Lobbyen voor aansluiting Kievitsdel
Openbaar vervoer
- Adviseren in de regio over (o.a. lopende aanbesteding) openbaar vervoer
- Voorbereiden van E-bus 2020 project, Valleilijn en Rijnlijn
- Realiseren toegankelijke haltes (van 1/3 naar 2/3 van de buurtbushaltes)
Fiets
- Realiseren Snelfietsroute (SFR) Arnhem - Wageningen
- Voorbereiden toevoerroutes naar SFR
- Verleggen Kalimaropad Heelsum (prioriteit in MUP)
Parkeervoorzieningen
- Uitvoering geven aan Parkeernota 2014-2020
- Realiseren van een laadpaal voor elektrische auto’s
- Uitvoeren parkeerdruk metingen in centrumgebied(en)
- Reguleren parkeren: bekijken of verlengen parkeerduur in blauwe zone Oosterbeek mogelijk is
- Uitvoeren verkeersmaatregelen en realiseren van parkeervoorzieningen op de Van Borsselenweg
Specifieke activiteiten 2019
Beveiligen spoorwegovergang Wolfheze
In 2019 is gepland om de overweg te beveiligen met 3 extra overwegbomen en een opstelplaats om veilig tussen de overwegbomen te wachten. Als de lobby voor opname in de landelijke aanpak overwegen (LVO) in 2018 succesvol is geweest gaan we vervolgens de wens om een spooronder-doorgang met toegang tot de perrons te realiseren (in 2024) verder oppakken i.s.m. provincie en ministerie. Na opname in het LVO wijzigt onze rol in het zorgdragen voor de eigen regionale bijdrage en vanuit de rol als wegbeheerder adviseren over de inrichting. Afgesproken is dat de gemeente de communicatie met de inwoners en bedrijven blijft verzorgen.
Lobbyen voor aansluiting Kievitsdel
Samen met inwoners, ondernemers en provincie zoeken we naar een lange termijn oplossing voor de ervaren overlast in Kievitsdel door het (vracht)verkeer naar bedrijven en boerderijen in de uiterwaarden.
Nieuw GVVP opstellen
We stellen een nieuw Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan op, waarin een heldere visie is opgenomen over het fietsen. Het aanpassen van het verkeersgedrag vormt een uitdaging welke ook een plek krijgt in het nieuwe GVVP.
Realisatie Snelfietsroute Arnhem-Wageningen
Het trajectdeel Boersberg is reeds in voorbereiding en in 2019 zal het deel Benedendorpsweg ook voorbereid worden. We werken samen met de provincie aan het traject parallel aan N225, realisatie 2019/2020.
Aanpak gebiedsontsluitingswegen
Gebiedsontsluitingswegen zijn wegen waarop het verkeer stroomt om de bereikbaarheid van de dorpen te waarborgen. Inrichting met drempels en wegversmallingen levert voor hulpdiensten, bussen en vrachtverkeer per definitie ongewenste hinder op. Fietsers en voetgangers ervaren vaak onveiligheid. O.a. op basis van opgedane ervaringen aan de Schelmseweg zal het gesprek aangegaan worden welke aanpak we op deze wegen voorstaan.
Betere verkeershandhaving
Op een groot aantal plaatsen is de weg duurzaam veilig ingericht en zijn er permanente of roulerende snelheidsdisplays opgehangen om de weggebruikers te attenderen op de geldende maximum snelheid. Desondanks zijn er weggebruikers die te hard blijven rijden. Handhaving is het sluitstuk in de totaalaanpak. We lobbyen bij Politie en Openbaar Ministerie voor meer intensieve verkeershandhaving in onze gemeente. Er komen bij de gemeente meldingen binnen over gevaarlijk verkeersgedrag. Denk aan rijden over het trottoir, tegen de verplichte rijrichting inrijden en parkeren op plekken, die de doorgang voor hulpdiensten belemmeren. Naast communicatie hierover zal ook ingezet worden op het intensiveren van de handhaving.
Specifieke aandacht voor oversteekplaatsen voetganger/ fietser
Voetgangers en fietsers zijn kwetsbare verkeersgroepen. Daarom worden voetgangersoversteken extra beveiligd en/of van extra verlichting voorzien.
Laadpalen realiseren
We gaan het beleid ‘laadpalen voor elektrische voertuigen’ continueren. Ook in 2019 is € 1.500 beschikbaar. Het aantal te realiseren openbare plekken is afhankelijk van de prijs die per aansluiting betaald wordt worden. We gaan onderzoeken hoe het verlengd privaat opladen gestimuleerd kan worden.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | |||
Output | 2018 | 2019 | Doel |
Aantal KM aangepakte fietspaden/straten | |||
Aantal VOP's / intelligente VOP's | 33/7 | 33/9 | 30/12 |
Aantal toegankelijke buurtbushaltes (18 cm) | 26 | +26 | 78 |
Aantal bushaltes 352 (HOV kwaliteit) | huidig | huidig | huidig |
Aantal bushaltes met fietsenstallingen (HOV) | 7 | 10 | alle |
Aantal openbare fietslaadpalen | (0) | ||
Aantal openbare laadpalen | |||
Ziekenhuisopname n.a.v. verkeersongeval met motorvoertuig (BBV) | 8 | ||
Ziekenhuisopname n.a.v. vervoersongeval met fietser (BBV) | 9 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Wegenverkeerswet 1994 (WvW) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
Gemeentelijk beleid |
GVVP 2010 (het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) |
MUP (Meerjaren UitvoeringsPlan) |
Parkeernota 2014-2020 |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 442 | 514 | 467 | 457 | 450 | 446 |
Baten | 67 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 |
Saldo van baten en lasten | -375 | -460 | -413 | -403 | -396 | -392 |
Mutatie reserve | -18 | 35 | 32 | 31 | 29 | 28 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -393 | -425 | -381 | -371 | -367 | -364 |