Doel
Onderwijs is er voor jong en oud en heeft tot doel het ontwikkelen en bevorderen van kennis en talent zodat iedereen naar vermogen kan deelnemen en bijdragen aan de samenleving. De rol van de gemeente hierin is verbindend, stimulerend en faciliterend voor alle inwoners in samenwerking met de kinderopvang en (onderwijs)instellingen.
Reguliere activiteiten
- Voor peuters met een leer- of ontwikkel achterstand toegang tot de kinderopvang met aandacht voor VVE; Boekstart, Boekstart in de kinderopvang; Voorleesexpress; Logopedie in de kinderopvang en basisonderwijs
- Lokaal onderwijsaanbod voor hoogbegaafden
- Aandacht voor en interesse voor lezen en het bevorderen van leesvaardigheid voor alle leeftijden waaronder ook Bibliotheek op school
- Vroegtijdig signaleren en remediëren van factoren die het onderwijs kunnen belemmeren (logopedie en dyslexiezorg)
- Voor mensen met een laag opleidingsniveau (laaggeletterden) of nieuwkomers (na hun inburgering) blijft lokaal de toegang tot een onderwijs aanbod
- Kunst en cultuur ontdekken en ervaren zodat de gelegenheid tot ontplooiing geboden wordt los van de individuele achtergrond zodat alle inwoners maar de jeugd in het bijzonder gebruik maakt van aanbod en zelf weer aanbod creëert in de toekomst
- Bijdragen aan het toekomst perspectief van jeugdigen, waaronder de 18-/18+ problematiek, in samenspraak met Wmo, jeugdhulp en participatie en wonen
- Inzet Sociaal Team bij Multi Disciplinair Overleg leerlingen
- Ondersteunen scholen op het gebied van verkeersveiligheid en verkeerseducatie
- Volwasseneducatie (aanpak laaggeletterdheid, inzet Webgelden, Taalhuis, vroegtijdig schoolverlaters)
- Zorgen voor goede onderwijshuisvesting
- Schoolzwemmen
- Uitvoeren Leerplicht vanuit preventie
Specifieke activiteiten 2019
Verbeteren aansluiting vroeg- en voorschoolse educatie
Er is in 2017 een monitor uitgevoerd om te onderzoeken hoe de aansluiting van VVE van voor- naar vroegschoolse educatie is. Hieruit komen verbeterpunten voort die in 2019 samen met onderwijs en kinderopvang worden opgepakt.
Implementatie “Nieuwe schoolzwemmen”
In 2018 is er een plan voor het “Nieuwe schoolzwemmen” opgesteld dat in 2019 samen met scholen en zwembaden geïmplementeerd zal worden.
Verder ontwikkelingen integraal veiligheidsplan
We maken samen met scholen afspraken ten behoeve van het voorkomen van overlast, vandalisme en andere crimineel gedrag en het creëren van een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de school in de gemeente Renkum.
Preventieve inzet leerplicht
In 2019 zullen we verder gaan met een rolbeschrijving van de leerplichtambtenaar, waarbij expliciet aandacht is voor de preventieve inzet van leerplicht. Bij de afspraken over de preventieve inzet zal tevens afgestemd worden met netwerkpartners zoals scholen, JGZ en Passend Onderwijs.
(Hoog)begaafdenonderwijs integreren in het Passend Onderwijs in de gemeente
Onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen wordt nu nog deels financieel ondersteund door de gemeente. Wij streven naar overdracht van deze verantwoordelijkheid naar het onderwijs.
Nieuwe visie onderwijshuisvesting
Het huidige Integraal Huisvestingsplan (IHP) loopt tot 2020. Een groot deel van de ambities zijn uitgevoerd. Nieuwbouw van school in Renkum zit in de realisatiefase. De voorbereidingen van de nieuwbouw van de scholen in Doorwerth vindt plaats nadat het krediet beschikbaar is gesteld.
In samenwerking met de partners worden de voorbereidingen gedaan voor een nieuwe visie op onderwijshuisvesting.
Nieuwbouw school Renkum
De nieuwbouw van de school voor SKOVV en PPO de Link in Renkum is gestart en wordt eind augustus 2019 opgeleverd. Aansluitend wordt de buitenruimte aangelegd.
Leer- en Ontmoetingscentrum (LOC) Doorwerth
De nieuwbouw van de school in Doorwerth, als onderdeel van het Leer- en Ontmoetingscentrum (LOC) is in voorbereiding. Zodra het krediet voor de nieuwbouw van de school (Leerdeel) beschikbaar is gesteld wordt er een architect geselecteerd.
Voor de invulling van het ontmoetingsgedeelte van het nieuwe LOC wordt in kaart gebracht welke partijen hierin mogelijk geïnteresseerd zijn, wat de wensen zijn vanuit de inwoners, en of het haalbaar is dit te realiseren en exploiteren. In het eerste kwartaal in 2019 is hier duidelijkheid over.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | |
Output | 2017 |
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (BBV) | 1,5% (2016) |
Absoluut verzuim (per 1.000 inw. 5-18 jr; BBV) | 0% |
Relatief verzuim (per 1.000 inw. 5-18 jr; BBV) | 7,8% |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Gemeentelijk beleid |
Strategisch uitvoeringsplan educatie 2018 |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Renkum |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 3.351 | 3.325 | 2.948 | 3.422 | 3.433 | 3.378 |
Baten | 176 | 190 | 119 | 1.728 | 152 | 118 |
Saldo van baten en lasten | -3.175 | -3.135 | -2.829 | -1.694 | -3.282 | -3.260 |
Mutatie reserve | 30 | |||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -3.145 | -3.135 | -2.829 | -1.694 | -3.282 | -3.260 |