Doel
Het doel van de Participatiewet is het bieden van ondersteuning zodat zo veel mogelijk inwoners aan het werk zijn, financieel zelfredzaam zijn en bijdragen aan de samenleving.
Aan diegenen die geen inkomen hebben, bieden wij een financieel vangnet in de vorm van een uitkering.
Reguliere activiteiten
- Rechtmatig verstrekken van uitkeringen op grond van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en Bbz2004
- Inwoners ondersteunen bij het vinden van werk die een beroep doen op een van deze uitkeringen of op andere wijze ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk
- Het organiseren van een ondersteuningsaanbod organiseren dat bewezen effectief is
- onze aanpak baseren op werkwijzen die op basis van wetenschappelijk onderzoek als effectief beschouwd worden
- volgen van landelijke onderzoeken en experimenten op het gebied werk en inkomen
- Ondersteuning van inwoners met een arbeidshandicap op zoek naar werk en organiseren ondersteuning op de werkplek
- vergroten arbeidsparticipatie van inwoners met een arbeidshandicap (banenafspraak)
- ondersteunen werkgevers bij het in dienst nemen van inwoners met een arbeidshandicap
- Uitvoering van de Wsw (Wet sociale werkvoorziening), inclusief werkgeversrol
- Ondersteuning van inwoners om te participeren naar vermogen wanneer werk (nog) geen optie is met een breed scala van activiteiten
- inzetten van activerend werk als de brug tussen WMO (arbeidsmatige) dagbesteding naar arbeidsparticipatie en betaald werk
- Regionale samenwerking met onderwijs, arbeidsmarkt en werkgeversdienstverlening werkgeversservicepunt om meer perspectief op werk organiseren
- verbeteren aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt
- verbeteren toegang tot de arbeidsmarkt voor inwoners op zoek naar werk of met een arbeidsbeperking
- arbeidsmarktbewerking in de regio
- Op aanvraag beoordelen van bijzondere of categoriale bijzondere bijstand voor noodzakelijke kosten van het bestaan
- o.a. Collectieve zorgverzekering, kosten bewindvoering
- Beoordelen aanvragen individuele inkomenstoeslag en individuele studietoeslag
- Ondersteunen werkgevers bij het invullen van SROI
Specifieke activiteiten 2019
Uitvoeren maatregelen om kosten van bijstand te reduceren (Vangnetuitkering Participatiewet)
- Verstevigen omstandigheden uitvoerende team Werk/Participatie en Inkomen
- Inzetten op part-time werk
- Actieve dienstverlening aan het begin van de bijstandsperiode
- Doorstroom WW beperken
- Prioriteit leggen bij kansrijken in het bestand
- Doelgroepenaanpak
Opzetten eenduidige communicatie over het belang van werk naar zowel inwoners als werkgevers
Versterken teams Werk & participatie en inkomen
- Het creëren van een stabiele basisdienstverlening met toegevoegde waarde voor de doelstelling van de Participatiewet.
- Investeren in vakmanschap en vaardigheden
- Ontwikkelen van een passend en flexibel inzetbaar instrumentarium
Implementeren lokaal ondernemersloket
Verbeteren dienstverlening aan ondernemers in het algemeen en ondersteunen van lokale ondernemers bij het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking. Versterken verbinding arbeidsparticipatie en economie.
Ervaring opdoen met intensieve trajecten naar werk voor inwoners met GGZ-problematiek
Pilot i.s.m. zorgaanbieders om inwoners met psychiatrische problematiek te ondersteunen bij het vinden en verrichten van werk of vrijwilligerswerk.
Ondersteuning startende ondernemers vanuit de bijstand verbeteren
Bieden van individuele ondersteuning en advisering aan inwoners met een bijstandsuitkering die een eigen bedrijf willen starten.
Lokale participatiemogelijkheden beter inzichtelijk maken
Vergroten van aanbod aan participatiemogelijkheden door verbinding met lokale organisatie structuren (Sterk Renkum).
Doelgroepen vervoer
Zie hiervoor de tekst onder Maatwerkvoorzieningen Wmo.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Beleidsindicatoren en kengetallen | |||
Output | 2017 | Doel | |
Aantal banen (per 1.000 inwoners 15-64 jaar; BBV) | 626,6 | ||
Percentage netto arbeidsparticipatie (BBV) | 65,2 | ||
Percentage jeugdwerkloosheid | |||
Aantal bijstandsuitkeringen (per 1.000 inwoners van 18 jaar en ouder; BBV) | 33,3 | ||
Aantal re-integratievoorzieningen (per 1.000 inwoners 15-65 jaar; BBV) | 60,5 | ||
Beschermingsbewind | 297 | ||
Functiemenging (BBV) | 44% | ||
Outcome | 2018 | Doel | |
Uitkeringsbestandsontwikkeling | -2% | -5% | |
Uitstroom naar betaald werk | 40% | 45% | |
Aantal uitkeringsdossiers met part-time werk | 100 (gemiddelde 2017) | +20% |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving |
Gemeentelijk beleid |
Uitvoeringsplan Opbouw Sociale Werkvoorziening gemeente Renkum |
Financien
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Lasten | 15.008 | 15.411 | 15.045 | 14.904 | 14.531 | 14.240 |
Baten | 8.827 | 9.173 | 9.099 | 8.824 | 8.573 | 8.316 |
Saldo van baten en lasten | -6.180 | -6.239 | -5.945 | -6.079 | -5.958 | -5.924 |
Mutatie reserve | 912 | 608 | 227 | 245 | 200 | 200 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -5.268 | -5.631 | -5.718 | -5.834 | -5.758 | -5.724 |