1. Algemene informatie
Doel | Samenwerking binnen het sociaal domein op uitvoerend niveau bereiken op diverse deelgebieden binnen de regio Gelderland. Deze samenwerking heeft tot doel meer samenhang en doelmatigheid in de samenwerking tussen de gemeenten te realiseren. |
Rechtsvorm | Wet gemeenschappelijke regelingen openbaar lichaam (Modulaire Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland) |
Datum oprichting | 2017 |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar |
Belang Renkum | Op basis van inwoneraantal (Renkum 7%) |
Vertegenwoordiging Renkum | Marinka Mulder |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
De MGR is opgebouwd uit modules. Vanaf 2018 zijn dit de modules Inkoop sociaal domein, Onderwijszaken en Werkgevers servicepunt. Gemeente Renkum neemt deel aan Inkoop en 2 submodules van Onderwijszaken (kwalificatieplicht en RMC). Gemeente Renkum heeft geen beleid aan de MGR overgedragen. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De MGR vanaf 2018 een beheersgedeelte, de module inkoop sociaal domein, de module Onderwijszaken en de module WSP. Vanaf 01-01-2019 zal de module Werkbedrijf (voorheen Presikhaaf) aan de MGR zijn toegevoegd. Ten opzichte van 2018 zijn er geen significante ontwikkelingen dan wel ombuigingen te melden.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Er zijn geen nadere ontwikkelingen te melden.
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdrage van Renkum | Bijdrage aan Renkum |
2019 | €0 | €0 | €0 | €121.000 | €0 |
2020 | €0 | €0 | €0 | €121.000 +infl. | €0 |
2021 | €0 | €0 | €0 | €121.000 +infl. | €0 |
2022 | €0 | €0 | €0 | €121.000 +infl. | €0 |
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De kosten voor de module inkoop worden gevormd door de uitvoering van de inkoop en een relatief deel van de overhead (naar rato verdeeld over de modulen).Wijzigingen worden via de bestuurscommissies voorgesteld aan het algemeen bestuur en via de begroting doorgevoerd nadat deze zijn voorgelegd voor een zienswijze aan de raden. De vaststelling is op basis van 3/4 stemmen voor. De module heeft geen weerstandsvermogen.
Voor deelname aan de module onderwijszaken dragen wij niet bij, omdat het alleen de activiteiten uit hoofde van RMC en VSV betreft en deze worden uitgevoerd door de contact gemeente Arnhem die hiervoor van het rijk ook de middelen ontvangt.
4.2 Risico- beheersing ( toezicht, advisering en invloed)
De kosten die zijn gemoeid met de MGR betreffen die van de uitvoering van de opdracht. Er zijn geen middelen voor het volume van de inkoop zorg die naar de MGR vloeien. Via het DB, AB en de BC'sen op basis van de Wgr heeft het bestuur invloed op uitvoering en begroting.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking is functioneel. De risico's zijn door de wijze waarop de kostenverdeling is georganiseerd op basis van toerekening de kosten aan de modules van deelname laag. De samenwerking is met name van belang in het kader van terugdringen van bureaucratie op het gebied van inkoop SD voor de aanbieders.
advies: continueren